Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

תל גזר ומעיין עין ורד


תל גזר הינו מסלול קליל, העובר בין שרידים קדומים של הישוב הכנעני גזר וממנו נשקפים נופים נהדרים. בבסופו של המסלול הפתעה מרעננת, מעיין עין ורד, על מימיו הצלולים והקרירים.
הגעה:
תל גזר, ישראל
עונה מומלצת:
כל השנה
מסלול:
4 ק"מ (כ-שעתיים, מעגלי)
דרגת קושי:
קל

איך מגיעים למסלול?

כתבו בוייז: "גן לאומי תל גזר".  עוברים דרך היישוב כרמי יוסף, עד שמגיעים לרחוב גפן, שהופך לשביל אספלט. השביל, המסומן בירוק, עביר גם לרכב פרטי, אך סעו לאט, השביל משובש בחלקים מסוימים ויש בו בורות קטנים. בשלב מסוים תגיעו לפיצול עם השביל האדום, המשיכו שמאלה עם השביל הירוק עד שתגיעו לחניית כורכר רחבה ומסודרת והחנו כאן את הרכב. הכניסה בחינם.

תל גזר

תל גזר הוא גן לאומי, בו נמצאים שרידי הישוב העתיק גזר. התל שוכן על שטח של 130 דונם ומתנשא לגובה של 90 מטרים מעל סביבתו. זהו מקום עם עבר מפואר ועושר ארכיאולוגי – יש בו 26 שכבות שונות של ישובים- מ-3,500 לפני הספירה ועד 100 לספירה. המקום התגלה בשנת 1871 ע"י ארכיאולוג צרפתי ובתחילת המאה ה-20 נחפר ע"י ארכיאולוג אירי ו-200 עוזריו. מקור השם אינו ברור, אך הוא בהחלט אינו קשור לירק הכתום. יש המשערים שהעיר נקראה כך בשל היותה "גזורה" מסביבתה (כלומר הייתה מופרדת משאר הסביבה).

בתחילת המסלול תוכלו לראות דגם מוגדל של כתובת גזר, שנמצאה בחפירות (הכתובת המקורית נמצאת במוזיאון באיסטנבול, לשם הוא נלקח ע"י העות'מניים, ששלטו באותו הזמן באזור). מה כתוב שם אתם שואלים? האמת לא משהו מרגש במיוחד - מדובר בסוג של לוח שנה חקלאי, אולם הינה אחת מהכתובות העבריות העתיקות שנמצאו.

מסלול בתל גזר

תל גזר מפה

למפת המסלול באפליקציית הניווט  Israel hiking

לאורך המסלול תפגשו בממצאים שנמצאו בחפירות הארכיאולוגיות. גם אם אתם לא מתעניינים בארכיאולוגיה, ניתן ליהנות מהמקום ומהנופים הנהדרים הנשקפים ממנו.

מהחניה המשיכו אל מרפסת התצפית, ממנה נשקף נוף נהדר של האזור - מימין לשמאל: ישוב כרמי יוסף, גבעות השפלה, הערים רחובות, ראשל"צ, רמלה, הרי מערב בנימין ופרוזדור ירושלים ומתחתם יער המגנים.

מנקודת התצפית, רדו ימינה אל מפעל המים. במקום מנהרה חצובה, ששימשה כחלק ממפעל מים כנעני, אשר אפשר לתושבים גישה ישירה למי תהום. המערה יורדת לעבר מפלס מי התהום ועומקה 40 מטרים מתחת לפני הקרקע. ניתן לרדת עד לקצה המנהרה בגרם מדרגות צר (כיום אין מים בתחתית). בסמוך נמצא השער הכנעני, שהשתלב בחומות העיר ולידו נמצא מגדל שמירה גדול ברוחב של 16 מטרים.

משם המשיכו עם השביל אל שער שלמה- השער הדרומי של העיר, על הקמתו החליט שלמה המלך! סביבו שלושה חדרים מכל צד- שם ישבו בתי הדין של העם.

השביל בתל גזר ממשיך לאחד המקומות המרשימים בתל גזר- האתר הפולחני, בו ניצבות עשר מצבות אבן גדולות. במקום נמצאו כדי חרס ובהם עצמות של ילדים- דבר המעיד על הפולחן שהתרחש במקום. משם המשיכו לקבר שייח' אל גזארלי, התצפית הצפונית של התל, ממנה ניתן לראות את הערים רמלה, רחובות ומרחוק, גם, את גוש דן.

שימו לב, המסלול אינו מוצל כלל ולכן, למרות שהוא קל, אינו מומלץ בשעות בהן הטמפ' גבוהה.

הנוף מתל גזר
האתר הפולחני בתל גזר

[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

מעיין עין ורד

בסוף המסלול מחכה לכם הפתעה קרירה - מעיין עין ורד (לעיתים גם נקרא עין ורדה או עין ירד)! למעיין ניתן להגיע רגלית מתל גזר, או לחזור לרכב ולהגיע איתו. אם בחרתם להגיע רגלית, מהצד הצפון-מזרחי של התל, רדו בשביל מסודר לפי המפה שצירפתי.

כדי להגיע עם הרכב כתבו בוייז: "עין ורד". ממקום החניה בתל גזר, חזרו על הדרך הירוקה ובפיצול השבילים פנו שמאלה אל השביל האדום. שימו לב, הדרך מתאימה בעיקר לרכבים גבוהים, אך ראיתי גם רכבים פרטיים שעוברים בה.

במעיין עין ורד מים צלולים וטובים לרחצה, סביבו מספר נקודות מוצלות ואפילו ספסל. המעיין שופץ לזכרו של בן הישוב כרמי יוסף, איתי שטיינברגר ז"ל, שנהרג במלחמת לבנון השנייה. אל תשכחו להביא אתכם בגדי ים ומגבת!

כדי לחזור לרכב, הלכו במשך 1.7 ק"מ על השביל האדום, ואז פנו ימינה על השביל הירוק לחניה.

מה בסביבה? פארק בריטניה – שביל האלות, שביל הבורות והבארות, סובב מצפה משואה, יער המגנים.

מעין עין ורד
מעין עין ורד


מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

או, יופי! חיכינו רק לך! נו אז מה יש לך להגיד...?

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share27
Pin
WhatsApp
Telegram