Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

בטן מלאה בבודפשט – טיול קולינרי בעיר הגולאש


בודפשט היא יעד קולינרי לכל דבר עם מגוון רחב של סגנונות ומטבחים והמון אוכל טעים ברחבי העיר. חוץ מאוכל, בעיר המופלאה הזו אפשר למצוא גם היסטוריה מרתקת, מבנים אדריכליים מדהימים, טבע, נהר רומנטי, אטרקציות לכל המשפחה- והכל במחירים משתלמים!
היינו שם ב:
יוני 2019
למשך:
5 ימים
עונה מומלצת:
כל השנה

הפוסטים מהטיול הקולינארי ברומא של אסף וצוף מ"בטן מלאה" היו הצלחה מסחררת (פוסט המדריך לרומא ופוסט המלצות למסעדות ברומא ונאפולי), ולכן שאסף פנה אלי לשיתוף פעולה נוסף בקשר לטיול הקולינרי שלהם בבודפשט, ישר אמרתי כן. ככה אני – אוהבת לדאוג לקיבה של הקוראים שלי. ואם עדיין לא יצא לכם להכיר את אסף וצוף אז רק שתדעו שיש להם בלוג אוכל מעולה שנקרא "בטן מלאה" (יש להם פרופיל אינסטגרם ופייסבוק משובחים).

בפוסט הזה תוכלו למצוא מידע כללי על העיר, טיסות, תחבורה, לינה, המלצות על אטרקציות, איפה כדאי לעשות שופינג והכי חשוב מלא מידע על האוכל והמסעדות שבבודפשט! טוב, אז אתם מכירים כבר את הנוהל: אסף על הכתיבה וצוף על התמונות:

טיול קולינרי בבודפשט – מתחילים!

כבר חשבנו שלא נטוס יותר השנה, אבל אסף חגג יום הולדת ועברה בו מחשבה כזו של "למה לא לטוס?". צוף, במקביל, חשבה על זה בעצמה וברגע שדיברנו על זה, גילינו שאם שנינו מרגישים שזה אפשרי, זה אפשרי. מפה לשם, בפחות מ 20 שעות חיפשנו יעד, קנינו כרטיסי טיסה, ביטוח, דירת AIRBNB, הזמנת מט"ח וכל שאר הארגונים.

זה נקרא ס-פ-ו-נ-ט-נ-י!

הטיסה הייתה נהדרת והנחיתה בבודפשט רכה. חשבנו שנגיע עייפים לדירה וששעות אחה"צ כבר יהפכו לחשיכה ולשינה מוקדמת, אבל אם אתם מטיילים בתקופת הקיץ כמונו, תוכלו ליהנות משעות אור יום מרובות – ב 21:00 עדיין היה אור יום!

כבר מהרגע הראשון אפשר היה לומר שבודפשט היא עיר מגניבה לרווקים, לצעירים, לזוגות ולמשפחות עם ילדים. כל אחד יכול למצוא את עצמו כאן. תוסיפו לזה שופינג במחירים נוחים ואת העובדה שהאוכל זול כאן במיוחד (כבר אמרנו שאנחנו אוהבים לאכול טוב?) רוצים דוגמא? בבקשה: המבורגר מלא תוספות עם צ'יפס עולה 25 ש"ח. אתם מבינים? 25 ש"ח! רוצים אוכל מקומי? גולאש נניח עולה 12-14 ש"ח.

בניין הפרלמנט בודפשט

טיסות לבודפשט

טסנו לראשונה בחיינו בלואו קוסט עם WIZZ AIR וזה לא הרגיש לנו לרגע פחות טוב מטיסות יקרות יותר. המחיר עלה כ 540 דולר לזוג כולל תוספת של אחד הנוסעים למזוודה גדולה + טרולי ובסך הכל שני תיקי גב. לקחנו מזוודה חצי מלאה עם כל הבגדים שלנו ועוד טרולי ריק שהחזרנו אותו מלא במתנות ואוכל.

אלה הטיסות שאנחנו בחרנו:
בהלוך: מת"א לבודפשט ב 11:15 בבוקר (מגיעים ב 14:00 בערך) ואז חצי יום לפנינו. 
בחזור: יוצאים ב 6:00 בבוקר מבודפשט ככה שאפשר אפילו לחזור לעבודה (למי שרלוונטי).

לינה בבודפשט

בודפשט מתחלקת למעשה לשני אזורים – 'בודה' ו'פשט'. את שני חלקי העיר חוצה נהר הדנובה המפורסם כאשר 'בודה' הוא החלק הגבוה וההיסטורי יותר של העיר, עם המצודות והארמונות המפורסמים של העיר ו'פשט' הוא החלק האורבני והמרכזי יותר בעיר. ב'פשט' נמצאות רוב האטרקציות ואיך לא, גם הדברים הטעימים.

את הלינה שלכם כנראה תעשו ב'פשט' כדי להיות קרובים למרכז העניינים. האזורים המומלצים יותר ללינה הם בסמוך למדרחוב ואצי (למרות שלא ממש התלהבנו ממנו – מתויר מדי) ולמדרחוב KIRALY, שם נמצא גם הרובע היהודי ורוב הדברים הטעימים והכיפיים שבפוסט זה. (אל תתבלבלו עם רחוב KAROLY למרות שהוא הרחוב שבו תנחתו מהאוטובוס שיביא אתכם משדה התעופה).

דירת AIRBNB בבודפשט

בחרנו בדירת AIRBNB בעלות של 150 ש"ח ללילה, במדרחוב ואצי. אנחנו פחות ממליצים על הדירה הספציפית שבחרנו כי מלבד העיצוב הנחמד של הדירה (הכל מ IKEA אגב) והמזגן (שאין בכל מקום, כולל בבתי מלון וזה משהו שהוא חובה!), היו שורה של דברים שהפריעו לנו, כמו מקלחת על גז שלא איפשרה לנו לכוון את המים החמים והמון מדרגות לדירה.

מזג אוויר בבודפשט

מזג האוויר בטיול שלנו היה קצת משוגע: 30 מעלות עם גשם זלעפות שהרטיב אותנו עד לשד עצמותינו. רוב הזמן יהיה נעים בבודפשט אבל קחו בחשבון (וזה חשוב) שאם אתם נוסעים בקיץ, אין מזגנים בכל מקום, כמו בכל אירופה.

כרטיס סים מקומי

תמיד אנחנו מעדיפים סים מקומי של אינטרנט בלבד. במקרה של בודפשט יש 3 חברות עיקריות: VODAFONE, TELECOM, T-MOBILE. ניסינו לקנות סים בוואדפון ואמרו שיש רק 10 ג'יגה + שיחות ביותר מ 120 ש"ח (אם זה נשמע לכם הגיוני או לא ניסיון לעקוץ תייר, אז אחלה). בדקנו אגב בשני סניפים שלהם והם טענו שאין להם נפח גלישה קטן יותר.  בטלקום הייתה אופציה אבל לא ידענו שצריך דרכון בשביל לקנות כרטיס סים, אז מפה לשם קנינו סים ב T-Mobile של ג'יגה אחד אינטרנט + מס' דקות של שיחות (שלא רלוונטיות לנו כי אפשר תמיד להתקשר ב WIFI בחינם ב WHATSAPP) ב 24 ש"ח (2,000 פורינט) וזה הספיק ליומיים אז תלוי בכם ובשימוש. במקרה שאין 5 ג'יגה, תקנו מראש 2 כרטיסים של 1 ג'יגה, אם 1 ג'יגה לא יספיק לכם.

תחבורה בבודפשט

הגעה משדה התעופה למרכז העיר

ממש ביציאה מהטרמינל (אי אפשר להסתבך כי זה ממש במסלול היציאה מול עיניהם של מקבלי הפנים) פונים שמאלה וכעבור 50 מטר בערך נמצאת תחנת האוטובוס של קו E100. את הכרטיסים אפשר לקנות אצל הסדרנים שעומדים בתחנה בלבוש רשמי או בתוך הטרמינל (במידה וקונים כרטיס של כמה ימים/שבועי כפי שיסופר כאן בהמשך).

האוטובוס מגיע ממש למרכז העיר לרחוב KAROLY ועוצר בשלוש תחנות כשהמרכזית מביניהן היא: DEAK FERENC TER שגם נחשבת לנקודה המרכזית בעיר. נקודה נוספת היא תחנת ASTORIA. כולן קרובות אבל עם מזוודות פחות כיף ללכת אם טועים בתחנה, אז תוודאו מראש באיזו תחנה אתם צריכים לרדת / מה התחנה שהכי קרובה למלון/לדירה שלכם.

שימו לב שגם בחזור לשדה התעופה תחזרו עם קו E100 כשאת הכרטיסים תוכלו לקנות במכונות הסגולות עליהם נפרט בהמשך. האוטובוס נוסע גם בלילה ויש מעין סנכרון בשעות שצריך להגיע לשדה התעופה (מבחינת הישראלים שטסים בעיקר בטיסות של 6 בבוקר לישראל).

תחבורה ציבורית בתוך בודפשט

לבודפשט יש תחבורה שאנחנו יכולים רק לקנא כאן בישראל. הכל מאד מיושן ועם זאת, מדויק ואפקטיבי להפליא! מטרו שימושי ומהיר, אוטובוסים רגילים, אוטובוסים חשמליים, רכבת עילית (לא היה לנו צורך בה), סירות, מוניות (לא היה לנו צורך בהם כי אנחנו הולכים המון ברגל והשתמשנו בכל השאר אבל הן לא ממש יקרות – 300 פורינט = 3.6 ש"ח לקילומטר) והאהוב עלינו מהכל – ה TREM – רכבת חשמלית עם מסלולים קבועים בעיר.

לכאורה מומלץ לקנות כרטיס חופשי-שבועי כזה של 48-72 שעות ש(שוב)לכאורה חוסך לכם עלויות וגם מקנה הטבות כמו שייט בדנובה בחינם אבל לנו לא ממש היה צורך בזה כי הלכנו המון ברגל כמו תמיד וגם בגלל הטיפ שלהלן:

טיפ לגבי ה TREM: את הכרטיסים לכל התחבורה הציבורית קונים במכונות סגולות שנמצאות בתחנות עצמן אבל הבעיה היא שלא תמיד הן קיימות או שצריך ללכת מאות מטרים במקרה הטוב כדי למצוא אותן (אלא אם כן קניתם את הכרטיס החופשי-שבועי). ב TREM למשל קשה למצוא מכונות כאלה אבל כששאלנו מקומית איפה קונים היא אמרה שלא צריך כי אף אחד לא בודק אף פעם. אנחנו לא ממליצים לאף אחד לעשות את זה כמובן אבל נסענו כמה וכמה פעמים בלית ברירה ב TREM בלי הכרטיס. לשיקולכם.

אוטובוס Hop On- Hop Off

בבודפשט קיים גם אוטובוס Hop On- Hop Off אשר עובר בין 39 אתרים תיירותיים (תוכלו לבחור כרטיס של יום אחד, יומיים או שלושה). זו דרך נוחה להתנייד בין האטרקציות וגם לקבל הסברים עליהן.

בניין הפרלמנט בודפשט
צוף ואסף על רקע בניין הפרלמנט
תחבורה ציבורית בבודפשט
תחבורה ציבורית בבודפשט

אוכל בבודפשט

אז כמובן שיש לנו המון המלצות איפה כדאי לאכול בבודפשט אך עוד לפני כן, נתחיל בזה שהמטבח ההונגרי, בדומה לתרבות ההונגרית, הוא הכי מזרח אירופאי שיש. ניכרות השפעות שונות מרוסיה (שכן ההונגרים הם קבוצה אתנית שהגיעה מאורל שברוסיה), מטורקיה, מפולין, מרומניה, מצ'כיה, מסלובקיה, מאוסטריה ומהסביבה כולה. 

האוכל ההונגרי הוא אולי לא אוכל שמצטלם בצורה מדהימה כי הצבעים שלו מעט חיוורים אבל תאמינו לנו שהוא מזכיר טעמים של בית, טעמים מנחמים ומענגים שכל אחד יכול להתחבר אליהם! שמנו לב שאפילו בשפה ההונגרית יש השפעות טורקיות ואיטלקיות וכמובן שגם באוכל ישנן השפעות אנתרופולוגיות שונות ומרתקות כמו למשל:

הבצל (בדומה לתבלינים ואגוזים שפחות נפוצים בימינו בהונגריה כמו ערמונים, שום, ג'ינג'ר, זעפרן ואגוז מוסקט) למשל, הביא במאה ה 16 השליט ההונגרי מתיאש הוניאדי מאיטליה הודות לנישואיו לבתו של מלך נאפולי, מה שגרם לטבחים איטלקיים רבים לעבוד במטבח של הארמון שלו.

הגולאש והבלינצ'ס הגיעו דרך הצאצאים מהרי אורל וסיביר הרוסיות.

הכרוב הממולא, האגוזים והפפריקה הגיעו בכלל מהטורקים ששלטו בהונגריה במאה השבע עשרה.

השטרודל והדובוש הם כמובן קינוחים אוסטריים מובהקים, הודות לתקופת השלטון האוסטרו-הונגרי במאה ה 19.

פפריקה – נתחיל קודם כל, איך לא, בתבלין המועדף על ההונגרים כך שניתן למצוא אותו בכל המאכלים האותנטיים, בוריאציות שונות. אנחנו ממליצים בחום לקנות בסופרמרקט את משחות הפפריקה לארץ (האדומה היא ה"רגילה" ומעט פיקנטית, הלבנה היא עם שום והכתומה היא חריפה). השתמשנו בהם כבר בארץ וזה פשוט מעדן שמוסיף טעם עשיר מאד לאוכל. יש גם אפשרות לקנות את התבלין עצמו שזה נחמד (מגיע בשקיות כאלה עם סרט) אבל לנו זה הרגיש נורא לתיירים ויש לנו חוש מאד מפותח לזה.

מאכלים הונגריים נפוצים

כמעט כל המאכלים ההונגריים (לפחות לפי סקר השוק שעשינו) מסתיימים באות ש', שזו אנקדוטה נחמדה:

פפריקאש – שוקי עוף מטוגנים בשומן עם בצל ו...פפריקה. לרוב מגיע עם שמנת ושפצלה (/נוקדלי בהונגרית) שזה סוג של פסטה שמזכיר מרקם של ניוקי סמיך.

גולאש – מי לא מכיר את מרק הבשר הנהדר הזה? מגיע כאן באפשרות של מרק גולאש או בבשר גולאש, לרוב לצד שפצלה/נוקדלי.

קורטש (שיש המכנים אותו קיורטש ושאתם מכירים כקיורטוש) = "ארובה" בהונגרית בשם הצורה הגלילית והחלולה שלו  – מאפה שמרים מגולגל מאזור טרנסילבניה ומוכר היטב גם במדינות נוספות באזור. יש שאופים אותו בתנור ויש שמכינים אותו על גחלים (הצורה ההגיונית יותר שאותה תחפשו). מפזרים עליו תוספות כמו שוקולד, קינמון, סוכר, קוקוס, אגוזים ועוד.

לנגוש – אוקיי, אתם יושבים? את המאכל הזה אתם חייבים לטעום! בצק מטוגן ע"ב קמח תפוחי אדמה שמזכיר מאד סופגניית ענק בצורה שטוחה ורחבה. עליה נהוג למרוח שמנת חמוצה / ממרח שום ולפזר גבינה מגוררת. זה הלנגוש הקלאסי. יש כמובן המון תוספות, אנחנו בחרנו להוסיף נקניק ועגבנייה. הסיפור מאחורי השם גם מעניין. לנג = להבה בהונגרית. הבצק נאפה בעבר בתנור לבנים בסמוך ללהבות האש כתחליף לארוחת בוקר ומכאן שמו. קיים בהמון מדינות באזור כמו בולגריה, רומניה, סלובקיה, סלובניה, סרביה, קרואטיה, אוסטריה, צ'כיה ועוד. הלנגוש המומלץ ביותר הוא של דוכן ה TAKE AWAY: Retro Langos ויש מספר אופציות לתוספות בתפריט.

הלנגוש המשודרג והמוגזם עוד יותר נמצא בשדרת ה FOOD TRUCKS ברחוב KARAVAN (יעד חובה, פירוט בהמשך). הלנגוש שם הוא בורגר-לנגוש או לנגוש-בורגר! שני לנגושים כלחמניות שמחבקים המבורגר. מושחת למות. השילוב בין הבצק המטוגן להמבורגר הוא הכי Street Food ו Food Porn שיש וזה מושלם. אסף הוריד את הלנגוש העליון כי אחרי הביס הראשון זה כבר היה טו מאצ'. תזמינו תור לצינתור מלכתחילה אגב.

פפריקאש מאכל הונגרי נפוץ בבודפשט
פפריקאש
גולאש
גולאש

לנגוש בודפשט
לנגוש
קיורטוש בודפשט
קיורטוש

דובוש – עוגת ספוג שכבות הונגרית, לעתים עם קרם וטעמי קפה/פירות. מוגש עם שכבת קרמל נפרדת מלמעלה (שאשכרה ניתן להסיר אותה או לאכול בנפרד משום מה).
זה הזמן לדיס המלצה! כולם ימליצו לכם על מאפיית Ruszwurm שנמצאת ממש בסמוך לבאסטיון הדייגים ולכנסיית מתיאש. טעמנו שם דובוש וקרמשניט וזה פשוט היה מזעזע. טעם של כלום. עוגות ברמה נמוכה מאד, בלי מזגן, עם מאווררים שמכוונים לעובדים ולא ללקוחות בחום היסטרי, אבל אתם יודעים איך זה... כולם ממליצים אז כולם הולכים.

רטש – למעשה "שטרודל" בהונגרית. מאפה במילויים שונים. הנפוצים שבהם הם שטרודל התפוחים, שטרודל דובדבנים ושטרודל פרג. טעמנו את שלושתם בארוחה המשוגעת של ה SIMPLEZA שתפורט בהמשך.

גומבוץ – (כמעט עם ש' בסוף המילה). כופתאות במילוי שמנת חמוצה או פירות מבצק תפוחי אדמה מגולגלות בחמאה ואבקת סוכר. המיץ רותח בפנים אז זהירות. יש גם גרסא של כופתאות גבינה שמבושלות במים ("טורוגומבוץ"). לצערנו לא הספקנו לטעום אף אחת מהן.

לצ'ו – סוג של שקשוקה בהבדל אחד – הביצה מוכנסת פנימה כבר כמקושקשת. לא טעמנו.

מגילבש / גומולשלבש (בהצלחה עם זה) – מרק דובדבנים קר בשמנת חמוצה! יש גם עם פירות אחרים אבל זה הנפוץ יותר. לא טעמנו אבל אם היינו נשארים עוד כמה ימים, זה לגמרי היה מסקרן לטעום. גם את המנה הזו פגשנו בטיול שלנו בפראג אגב, אבל גם שם לא טעמנו.

מאכלים נפוצים נוספים בבודפשט (ותאמינו לנו שעוד רבים מסתיימים באות ש'): נקניקים ונקניקיות בשם כולל "HURKA" כשאחד מהם נקרא "קולבס" ואמאל'ה כמה שהוא טעים! יש גם קציץ בשר עם ביצה קשה בפנים, חזה אווז, פטה כבד אווז, נקניק אווז, נקניק דם, "קורוזוט" (ממרח גבינה בטעמים שכמה ממרחים כאלו פגשנו בארוחת האיכרים המומלצת בחום ב SIMPLEZA שתפורט בהמשך), כרוב ממולא באורז, עגבניות ותפו"א בפפריקה (כמו בארץ – "טולטוט פפריקה") וקרפ שנקרא פלשתינה. רבים מהם תוכלו לאכול בבת אחת בפאב SZIMPLA שיפורט כאן ממש עוד מעט.

אלכוהול – המשקה הנפוץ ביותר הוא הפלינקה – ברנדי פירות מאזור טרנסילבניה בחוזק של 40% - 55%. בהצלחה גם עם זה.

דובוש – עוגת ספוג שכבות הונגרית
דובוש
שטרודל הונגרי
רטש

מסעדות מומלצות בבודפשט

Karavan – מתחם משאיות אוכל (FOOD TRUCKS) במקום מרכזי מאד ברובע היהודי עם המון אופציות מפיצות והמבורגרים ועד גולאש ולנגוש ועוד. חובה!

Szimpla Ruin Pub – מבנה ענק שהיה מועמד להריסה אבל הפך בהשקעה יצירתית במיוחד (שוק פשפשים למתקדמים אם תרצו) לפאב שעובד כל היום. במשך היום משמש כמסעדה ובערב משנה צורה לפאב. כל המבנה מלא בחדרים שכל אחד מהם נראה קצת שונה, אחד דומה למעבדה, אחד לחדר אמבטיה וכו'. שימו לב! כדאי להגיע ביום ראשון בבוקר (החל מ 9) כאשר מתקיים שוק איכרים חביב בקומה התחתונה ובופה מרשים מאד בעלות של 60 ש"ח לאדם בקומה העליונה. מקבלים צמיד ואפשר לאכול בלי סוף (כמו ישראלים טובים) מ-9 בבוקר עד 14 בצהריים. יש שם פשוט הכל מהכל. קרואסון פיסטוק, סלטים מיוחדים, נקניקים מסוגים שונים, ביצים, ממרחי גבינות (אסף ספר 8 שונים) כמו ממרח גבינה כחולה, ממרח גבינת פלפלים, ממרח גבינת עשבים ועוד. יש כמובן מיץ ותה קר וקפה ותה ופירות ולחמים ודגים ובשרים ונקניקיות ועוגות וקינוחים ובגדול הרבה דברים של המטבח המקומי שתוכלו לנסות בבת אחת!

Szimpla Ruin Pub בודפשט
SZIMPLA RUIN PUB
Szimpla Ruin Pub פאב מסעדה בבודפשט
SZIMPLA RUIN PUB

Kiosk Budapest – עוד מקום שממוקם גבוה בהמלצות והביקורות. מדובר בפאב-מסעדה. טעמנו שם מרק גולאש נהדר ומרק עגבניות עם טוסטוני מוצרלה ופסטו לא רעים בכלל. חוץ מזה יש שם המון אלכוהול וקוקטיילים מגניבים.

מסעדה מומלצת בבודפשט
KIOSK BUDAPEST מרק עגבניות
גולאש בודפשט
KIOSK BUDAPEST מרק גולא

המבורגרים מושחתים בבודפשט

Zing Burger – רשת של מספר סניפים. כל כך טעים שאכלנו בפעמיים שונות. אל תהססו כששואלים אתכם אם לשדרג לקציצת אנגוס ופשוט תגידו "כן". זה עולה עוד 5 ש"ח וזה שווה הרבה הרבה יותר.

Langos Burger – במתחם האוכל ברחוב KARAVAN נמצא השילוב המושלם בין הלנגוש ההונגרי לבין המבורגר מושחת. פשוט מטורף.

Burger King ו- Macdonalds – לא, זו לא טעות ואנחנו לא צוחקים בכלל. יש שם טעמים סופר מיוחדים עם בייקון, צ'דר, חלפיניו, איולי מדהים שלא הצלחנו לזהות, קציצה כפולה... אסף טוען שההמבורגר שאכל בברגר קינג בודפשט הוא אחד הטעימים שאכל בחייו, בטח של רשת מזון מהיר, וכן, עד כדי כך.

Lucky 7 burger – מדורג גבוה מאד בביקורות ואנחנו קצת מצטערים שלא הצלחנו להגיע אליו.

Bamba Burger – רשת של המבורגרים מושחתים. לא הסתדר לנו לטעום אבל אומרים שזה אחד הטעימים בעיר.

Zing Burger המבורגר מומלץ בבודפשט
ZING BURGER

בורגר לנגוש בודפשט
LANGOS BURGER

המבורגר
MACDONALDS

ארוחות בוקר בבודפשט

Cirkusz Cafe – מקום מושלם לארוחת בוקר. מלא אופציות טעימות כמו אגז בנדיקט ונקניקיות מעולם אחר! תורים ארוכים ובצדק ושירות מדהים. כמה מדהים? עד כדי כך שבאנו עם בקבוק מים ריק מבחוץ והמלצרית הציעה למלא אותו עבורנו במים! שתינו שם גם לימונדה בטעמים ותה קר בטעמים בכוסות ענקיים והכל כמובן בגרושים.

ארוחת בוקר בבודפשט
CIRKUSZ CAFE
ארוחת בוקר בבודפשט
CIRKUSZ CAFE

Stika Gastropub – מקום נחמד לקפה וארוחת בוקר. הזמנו את האגז בנדיקט והיה לא רע בכלל. הפרנץ' טוסט היה קצת פחות.

ארוחת בוקר בבודפשט
STIKA GASTROPUB
ארוחת בוקר בבודפשט
STIKA GASTROPUB

Starbucks! – אין ספק שהעולם מתחלק ל 2: מי שבכל טיול בחו"ל מבקרים יותר מפעם אחת בסטארבאקס ונכנסים לכל סניף לראות מה שונה מקודמו (כמונו) ומי שחושבים שזה כמו "ארומה" (לכו תבינו). אז יש כל הזמן חידושים ברשת האמריקאית הנדירה הזו עם עוגות ומאפי סקונס ומשקאות מתחדשים. פשוט תענוג כל פעם מחדש. טעמנו APPLE PIE  חלומי ומשקה מוקה לבן מדהים ועוגת גזר יותר טובה ממי שהמציא אותה וסינבון... אלוהים ישמור!

מסעדות מומלצות של אוכל הונגרי

Ghetto Gulyas – מסעדה ברובע היהודי. יש המון אפשרויות אבל אתם כבר מבינים מה אוכלים שם... גולאש אמיתי כמיטב המסורת, אותנטי, ביתי, בדיוק כמו שאתם מדמיינים רק במסעדה יוקרתית. אמרנו יוקרתית כן? לא יקרה...

Menza – מסעדה שנחשבת יוקרתית (הכל יחסי אתם יודעים). אכלנו בשר גולאש עם נוקדלי/שפצלה שאסף התעקש לנסות שוב ושוב בבודפשט. צוף אכלה חזה עוף בג'ינג'ר ודבש על גראטן תפוחי אדמה. שתי מנות סופר טעימות עם אפרול שפריץ. כולל שירות עלה 90 ש"ח שזה עדיין מגוחך ביחס לישראל כמובן אבל פי 2 משאר המסעדות בערך בעיר. שווה ומומלץ, צפו לתור.

מסעדות בבודפשט
Menza

Kisharang Etkezde – מסעדה עם אוכל טעים ושירות מזעזע. נדיר לשמוע אותנו אומרים דבר כזה על עסק קולינרי כי זו לא המהות שלנו אבל מעבר לזה שחיכינו 45 דקות למנה ושיש 2 מלצרים על 20 שולחנות בערך. הם נראים מדוכדכים ומיואשים מהחיים והשיא היה שהביאו לאסף מנה שלא הזמין. חמור מכך, הם התווכחו עם אסף שזה מה שהוא הזמין למרות שאסף בכלל לא יודע איך קוראים למנה שהגיעה. בסוף החליפו והיה טעים (הזמנו שם פפריקאש עם נוקדלי/שפצלה).

מסעדה מומלצת בודפשט אוכל הונגרי
KISHARANG ETKEZDE
מסעדה מומלצת בודפשט אוכל הונגרי
KISHARANG ETKEZDE

מתוקים בבודפשט

Mr. Funk – בתחילת מדרחוב ואצי, חנות מודרנית בעיצובה עם מילקשייקים מושחתים במיוחד (כולל דונאטסים מלמעלה) ומבחר רחב של דונאטס בטעמים מיוחדים כמו "חד קרן" במילוי מרשלמו תות, פיסטוק במילוי קרם פיסטוק, "מיניונים", פררו רושה, קרם עוגיות OREO, ביצת קינדר, "ספיישל" בטעם פטל ועוד. מקום חובה לכל חובבי המתוקים והסטורי באינסטגרם.

Mr. Funk בודפשט
MR. FUNK
Mr. Funk בודפשט
MR. FUNK

Anjuna Ice Pops – קרטיבים PALETA סטייל בטעמים מאד מאד מאד מיוחדים. כמו פטל ויוזו (פרי הדר יפני שהוא הכלאה של מנדרינה חמוצה ואתרוג סיני, סתם שתדעו).

Chez Dodo Artisan Macarons & Cafe – חנות שמתמחה במקרונים בטעמים סופר מיוחדים כמו לבנדר-ליים, צ'ילי-תפוז, יוזו, ורדים-תות-שקדים ואפילו ויסקי-שוקולד מריר-בייקון!

Gerbeaud Kavehaz – מקום בעיצוב מלכותי מרשים ואצילי עם קינוחים וקפה. לצערנו, לא הספקנו להגיע לכאן אבל זה נראה נהדר עם המון המלצות.

קינוחים בודפשט
CHEZ DODO ARTISAN MACARONS & CAFE
חנות ארטיקים בודפשט
ANJUNA ICE POPS

[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

מסעדות נוספות מומלצות בבודפשט

THE GRILLED SANDWICH COMPANY -דוכן טוסטים מטורף וטעים מאד של עוף וגבינה עם תוספות מיוחדות כמו דבש, חלפיניו וכו'. יתכן ולא תמצאו את זה במפה אבל מאד פשוט למצוא אותו. מדובר בדוכן שצמוד לדוכן של The Chimney Cake Shop Trolley (של קורטוש) ברחוב KAROLY שכן נמצא בגוגל מפות. אגב, הכרנו את המקום הזה ממש במקרה כשירדנו בתחנה האחרונה של קו 100E משדה התעופה והרעב דבק בנו.

Culinaris Parlament – חנות נהדרת וסודית(!) עם מוצרים טעימים מכל העולם. מצאנו חנות דומה ברומא, פי 4 בערך בגודלה ובתוכנה אבל זו הזדמנות נהדרת למצוא המון מוצרים כאן, כולל חלווה למקרה וחסר לכם לפתע.

השוק הגדול / המקורה – האמת שקצת מאכזב. זה שוק בסגנון מקומי אותנטי עם נגיעות לתיירים אבל אין הרבה מבחר. אפשר לקנות קצת נקניק לטעום, פירות וירקות שיש לנו בארץ (מלבד פירות היער הטריים שיש במזרח אירופה ומומלצים בחום) ופפריקות. לא יותר מדי מעניין.

סופרמרקטים – חוויה לא נורמלית ל"בטן מלאה" בכל יעד בחו"ל. רק ככה אפשר להכיר מקרוב את המטבח והתרבות המקומיים ולכן תמיד מומלץ לנסות ולהתנסות במגוון מאכלים ומוצרים הונגריים. יש ALDI ו TESCO ו SPAR ו ABC ועוד כמה חברות שונות. אנחנו כעקרון נכנסנו לכל סניף של כל רשת, בכל העיר וחזרנו עם טרולי מלא רק של מוצרים מהסופר. אמיתי. הגיע טרולי ריק וחזר טרולי מלא רק במוצרים שקנינו בסופר.

דיס המלצה - לצערנו, טעמנו פעמיים קורטש בבודפשט ובפעמיים הללו, חרף ההמלצות הרבות למקומות הללו, הבצק היה יבש ומגעיל (פשוט מכרו לנו את זה מוכן בלי גחלים ובלי תנור – הדוכן שנמצא ברחוב אנדראשי 1) ופעם אחת סתם חסר טעם לחלוטין שפשוט זרקנו אחרי ביס אחד (שנקרא "הקורטש של מולנר", בחנות ברחוב ואצי בסמוך לגשר אליזבט'). 

סופרמארקט בודפשט
השלל מהסופרמארקט בבודפשט
סופרמארקט בודפשט
השלל מהסופרמארקט בבודפשט

אטרקציות בבודפשט – החלק של 'פשט'

בית הכנסת הגדול (Dohány Street Synagogue) 

מסתבר שהמבנה העצום הזה, עם זוג הצריחים השחורים, הוא הגדול בבתי הכנסת באירופה והשני בכל העולם! המבנה מרשים מאוד מבחוץ ומבפנים, עיצובו החיצוני מושפע מהאדריכלות האיסלאמית ועיצובו הפנימי מהכנסייה הגותית. בית הכנסת הוא חלק ממתחם בו נמצאים גם מוזיאון לתולדות יהודי העיר, אתר הנצחה ליהודי הונגריה שנספו בשואה ובית קברות יהודי.

מאחר ובית הכנסת הגדול הוא אחת מהאטרקציות הכי פופולאריות בעיר, מומלץ לרכוש כרטיסים מראש בהם תוכלו לקבוע מראש את התאריך והשעה שתגיעו וכך להיכנס ישירות, ללא צורך לחכות בתורים בכניסה. המחיר כולל כניסה מהירה לכל המתחם וסיור מודרך של 45-60 דקות (אפילו יש הדרכה בעברית, תלוי בזמינות).

רוצים ללמוד איך להזמין אטרקציות וסיורים בקלות? הכנתי עבורכם מדריך מסודר

בניין הפרלמנט (Hungarian Parliament Building)

הבניין המזוהה ביותר עם בודפשט (והגדול בהונגריה), ממוקם לאורך הגדה המזרחית של הדנובה. ללא ספק זהו אחד המבנים המרשימים שראינו, מצודותיו, מגדליו וכיפתו האדירה. פשוט שווה להקיף אותו מכל הכיוונים ואף לראותו בשעות הלילה, מואר בזוהר.

החלק הפנימי שלו אפילו יותר מרשים – חצרות, גרמי מדרגות, פסלים, תקרה מעוטרת, חלונות ויטראז' וציורי זכוכית. את הבניין מעטרים יותר מ 40 קילוגרם של זהב, בנייתו ארכה כ-17 שנים על ידי כ-1000 עובדים ולמעשה, הוא היה כה יקר לבניה, שהכסף ששימש לבנייתו היה מספיק כדי לבנות עיר קטנה!

גם כאן, מאחר ומדובר באטרקציה תיירותית מבוקשת מאוד, כדאי להזמין מראש את הכרטיסים באינטרנט כדי לדלג על התורים הארוכים בכניסה. וכוללת כניסה מהירה וסיור מודרך של 45 דקות (יש גם בעברית, תלוי בזמינות). 

טיפ של חסכנים - למחזיקים בדרכון אירופאי או לסטודנטים יש הנחה משמעותית (שימו לב לבחור את האופציה של ‘(EU Citizens (with ID‘ או ‘(Student (with ID’ ולא לשכוח להביא איתכם את הדרכון או תעודת הסטודנט.

בית הכנסת הגדול בודפשט
בית הכנסת הגדול
בניין הפרלמנט בודפשט
בניין הפרלמנט

בניין הפרלמנט בודפשט
בניין הפרלמנט
בניין הפרלמנט בודפשט
בניין הפרלמנט

מוזיאון סוויט & סלפי (Museum of Sweets & Selfies)

במוזיאון סוויט אנד סלפי תמצאו עמדות בתלת מימד שעושים עליהם... סלפי שיוצא משעשע בתמונות. לא היינו כי מכירים את הקונספט מהטיול שלנו בטוקיו. מקסים לכל הגילאים.

עוד מוזיאון חמוד וקטן הבנוי מכמה חדרים שעל קירותיהם ורצפותיהם ציורי תלת מימד. הכניסה כוללת כניסה לכל החדרים, בהם תוכלו להצטלם כמה שתרצו (על הרצפה מופיעים סימונים של הזוויות בהם כדאי להצטלם כדי לקבל את התמונה המיטבית) ולאחר מכן גם אחד מעובדי המקום יצלם אתכם, תקבלו הדפסות של 3 תמונות וכל השאר ישלחו אליכם למייל.

בזיליקת אישטוון הקדוש (St. Stephen's Basilica)

הכנסיה הגדולה ביותר בבודפשט. היא מאוד מרשימה וממוקמת  באמצע העיר. גובהה 96 מטרים, ממש כמו בניין הפרלמנט (על פי התקנות של העיר, לא יכול להיות בניין גבוה יותר מ-96 מטרים).  למי שכוחו במותנו, שווה לטפס 364 מדרגות אל כיפת הכנסייה ולא להחמיץ את הנוף הפנורמי מלמעלה- הכרטיס זול והנוף מרהיב.

הגלגל הענק (Budapest Eye) 

נמצא בנקודה המרכזית בעיר, בסופ"ש המון צעירים שפשוט יושבים על הדשא בשעות הערב, שותים ונהנים מהמוזיקה ברקע. 

בזיליקת אישטוון הקדוש בודפשט
בזיליקת אישטוון הקדוש
בזיליקת אישטוון הקדוש בודפשט
בזיליקת אישטוון הקדוש

אטרקציות בבודפשט – החלק של 'בודה'

באסטיון הדייגים / מצודת הדייגים (Fisherman's Bastion)

נקודת תצפית, אולי המרשימה ביותר בבודפשט. מצודה עם שבעה צריחים מרשימים (המסמלים את 7 השבטים הראשונים שהיו בהונגריה שלימים יהפכו לעם ההונגרי). מקום מפוצץ תיירים ובצדק! עוד מבנה שכמעט נהרס במלחמת העולם השנייה ושוקם לאחריה. כיף להסתובב בין כתליו, להתרענן במנוחה קלה ובעיקר להתרפק על הנוף האסטרונומי שנשקף ממנו אל נהר הדנובה והחלק של פשט (כולל בניין הפרלמנט, האי מרגיט, הגשר התלוי ועוד). אפשר לעלות גם על החומות והצריחים עצמם, בתשלום.

כניסת מתיאש (Matthias Church) 

אחת הכנסיות החשובות והיפות בהונגריה. קיבלה את שמה מהמלך מתיאש הראשון שהורה להסב את צורתו של המגדל הדרומי ואף נושא את סמל העורב שלו. זוהי כנסיה גותית יפה מבחוץ וגם מבפנים - שם תוכלו לראות ויטראז'ים צבעוניים ומרהיבים עוד מהמאה ה-19.

ארמון בודה (Buda Castle)

ארמון המלוכה ההיסטורי של הונגריה שזכה אף להיכנס לרשימה של אונסק"ו כאתר מורשת עולמי. זהו ארמון ענקי שנבנה במאה ה-13 בסגנון ניאו-קלאסי, בעל גגות וכיפות בצבע תכלת. הארמון הוקם במיקום אסטרטגי על גבעת הטירה ולכן מי שמגיע אליו, יוכל  ליהנות גם מנוף מהמם של 'פשט' ונהר הדנובה. מתחם הארמון עצום ותוכלו למצוא בו גם את המוזיאון לתולדות בודפשט, הספריה הלאומית והגלריה הלאומית של הונגריה. שלא לדבר כל שטחי הארמון והגנים, ששווים ביקור בפני עצמם. הכניסה לארמון ולספריה הלאומית היא בחינם והכניסה למוזיאונים השונים היא בתשלום (כניסה בחינם למוזיאון לתולדות בודפשט למי שרוכש את כרטיס בודפשט).

כניסת מתיאש
כניסת מתיאש
באסטיון הדייגים בודפשט
באסטיון הדייגים

אטרקציות בבודפשט – הדנובה

האי מרגיט

נקרא גם "אי הארנבים". אי של 2.5 ק"מ שחיו בו בעבר הרחוק נזירים. למעשה משמש כפארק עירוני מקסים עם המון ירוק, מגדל מים, גן חיות קטן, מזרקה מוזיקלית (לא מלהיבה בצורה יוצאת דופן), גן ורדים, גן יפני שממש רצינו לראות ולא הספקנו, מרכזי ספורט ונופש, מרחצאות תרמו-מינרליים. תוכלו לחקור את האי בעזרת שכירת כלי תחבורה כמו קורקינט, אופניים, סוג של כרכרה ועוד. יש גם סוג של שאטל שעובד מדי פעם בין קצה אחד של האי לקצה השני. בקצה הדרומי של האי שממנו נכנסים (גשר מרגיט) נמצאת המזרקה ובהמשך מספר חנויות אוכל. שווה ביקור של חצי יום לדעתנו בשילוב עם בניין הפרלמנט או עם החלק של בודה.

גשר השלשלאות

אחד מיני גשרים רבים שמחברים בין שני חלקי העיר ('בודה' ו'פשט') מעל נהר הדנובה. גשר השלשלאות הוא המרכזי והותיק מביניהם כאשר היה הראשון שחיבר בין 'בודה' ל'פשט'. שימו לב כשאתם עומדים עליו ובעודכם מצטלמים על רקע הדנובה, דמיינו את מלחמת העולם השנייה אז גרמניה הנאצית פוצצה אותו בעת נסיגתה מהונגריה. הוא נבנה מחדש ב 1949 ומרשים תיירים עד עצם היום הזה.

שיט בדנובה 

אומרים שזו אטרקציה שהיא חובה. במיוחד בשקיעה. תוכלו לקחת שיט הכולל הסברים על כל המונומנטים החשובים, שיט הכולל ארוחת ערב רומנטית, שיט עם מוסיקה חיה, שיט של מסיבת ריקודים ועוד. שימו לב, יש אפשרות לשייט ציבורי עם חברת BKK בעלות של עשרה שקלים או בחינם אם יש לכם כרטיס תחבורה ציבורית יומי, ל-72 שעות או כרטיס שבועי.

אנדרטת הנעליים (Cipők a Duna-parton)

אנדרטה לזכרם של היהודים ההונגרים שנרצחו והושלכו לנהר הדנובה. האנדרטה בנויה מ60 זוגות נעליים בגדלים ומסוגים שונים העשויות מברזל יצוקה. היהודים אולצו להוריד את נעליהם לפני שנורו על ידי הפשיסטים ההונגריים.

נהר הדנובה בודפשט
אנדרטת הנעליים

מרחצאות חמים בבודפשט

אחד הדברים שבודפשט ידועה בו הוא המרחצאות החמים שבה אשר מקורם במעיינות חמים הנובעים מהאדמה. מדובר באטרקציה פופולארית בקרב המקומיים והתיירים. לאחר יום ארוך של הסתובבות בעיר, כייף מאוד להגיע ולהירגע באחד מהמרחצאות. בעיר מאות מרחצאות חמים, כאשר הגדולים והמפורסמים ביותר הם מרחצאות סצ'ני:

מרחצאות חמים סצ'ני (Széchenyi Spa)

אחד מבתי הספא הגדולים באירופה – 15 בריכות פנימיות בטמפרטורות שונות, 3 בריכות חיצוניות, 10 סאונות, ג'קוזי, מסאג'ים ועוד שירותים. מה שמיוחד במקום הוא המים במרחצאות הם מי מעיינות חמים רווים במינרלים המגיעים עד ל 77 מעלות צליוס ויש אפילו באר עם מי שתייה מרפאים שמכילים מרכיבים מזינים רבים.

עלות הכניסה היא 18 יורו לאדם ומאחר ומדובר באחד המרחצאות הפופולארים, מומלץ להזמין את הכרטיס מראש, כולל אופציה של דילוג על התור ולוקר לאחסון החפצים. שימו לב הכרטיס לא כולל מגבת - אז מי שרוצה לחסוך עלויות יכול להביא איתו מגבת מהמלון.

מרחצאות חמים סצ'ני- התמונה לקוחה מהאתר הרשמי של Széchenyi Spa

שופינג בבודפשט

בבודפשט מספר קניונים. המחירים, כמו בכל דבר בבודפשט, 30-40% פחות מישראל בהערכה גסה.

West End – הקניון הגדול והמומלץ מכולם. קניון ענק של ארבע קומות ארוכות במיוחד עם המון מותגים מוכרים. היינו שש שעות שם, בהצלחה למתמודדים!

Arena – מרוחק טיפה יותר מ West End ודיי דומה לו בהבדל אחד משמעותי: זה 2 קומות ולכן אם הייתם ב West End אין סיבה ממש גדולה להגיע גם אליו אלא אם מזג האוויר מחייב מזגן.

Arkad – לא היינו אבל כמו בארנה, אנחנו מניחים שרק אם אתם ממש שופוהוליקים כדאי לבקר גם בו אחרי ה-West End.

Mamuth – אל תגיעו לקניון העלוב הזה. מרגיש כמו מרכז מסחרי מיושן (מבחוץ) שמנסים לחדש (מבפנים) אבל דיי מת ומשעמם ולא ממש מחדש אחרי הבכירים יותר ברשימה, אבל היי, יש סטארבאקס.

PRIMIER - אאוטלט מותגי יוקרה – לא היינו כי הוא רחוק בהגזמה ממרכז העיר וההגעה אליו היא במונית מאד יקרה לפי מה שאמרו לנו (300 ש"ח הלוך חזור) וגם כי הבנו שיש שם בעיקר מותגי יוקרה שלא מדברים אלינו כמו NIKE, ADIDAS, TOMMY, BOSS וכו'.

מדרחוב ואצי – לכאורה הרחוב המרכזי בבודפשט. בכנות, לא ממש הבנו על מה ההמולה (שבגללה גם בחרנו בדירה שנמצאת ממש ברחוב הזה). מדובר במדרחוב מלא מסעדות מתוירות (לא בהכרח רעות), חנויות למזכרות לתיירים והמון...תיירים. יש שם גם מספר חנויות כמו ברשקה, H&M, C&A ו PULL & BEAR שנמצאות בתחילת המדרחוב.

לעוד המלצות קולינאריות בארץ ובעולם, כנסו לבלוג של אסף וצוף - "בטן מלאה" (אינסטגרם  ופייסבוק)

או, יופי! חיכינו רק לך! נו אז מה יש לך להגיד...?

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share78
Pin7
WhatsApp
Telegram