Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

המפקדה הסורית ברמת הגולן


המפקדה הסורית ברמת הגולן היא מבנה מרתק וססגוני, המשלב פיסות היסטוריה של הצבא הסורי, מלחמת ששת הימים ואלי כהן, המרגל הישראלי בסוריה. השילוב בין המבנה הגדול והנטוש עם ציורי הגרפיטי, שצוירו על קירותיו במהלך השנים, יוצר את היופי והעניין במקום.
הגעה:
מפקדת המודיעין הסורי

את רמת הגולן ישראל כבשה מידי הסורים, במלחמת ששת הימים, אולם עד היום ניתן למצוא באזור זה "מזכרות" מהנוכחות הסורית. מבריכות קצינים, כמו הג'וחדר ועין כנף, דרך שדות מוקשים, מוצבים ואפילו בניין מפקדה ענק, עליו אספר בפוסט זה. לבניין המפקדה הסורית הגעתי כחלק מטיול ברמת הגולן. המפקדה ממוקמת בסמוך לקיבוץ מרום גולן וכקילומטר מערבית לעיר קוניטרה, אשר בסוריה. שמעתי רבות על המקום, אבל כשהגעתי לשם, לא יכולתי שלא להתרשם מהעובדה שמפקדה סורית, אשר ננטשה במלחמת ששת הימים, עדיין עומדת על תילה.

בניין המפקדה הסורית בקונטריה

בניין המפקדה הסורית נבנה בשנת 1962, בפאתי העיר קוניטרה, על ידי הרוסים ושימש את מפקדת הצבא הסורי בחזית הגולן מול ישראל. יש הטוענים שבתחילה המבנה שימש כבית חולים, אך זוהי טעות, שכנראה נובעת מהכתובת ”עמליית", שהופיעה על הבניין. בערבית "עמליית" פירושה מבצעים, אבל יכולה להיות מפורשת גם כניתוחים. במלחמות ששת הימים ויום כיפור המבנה הופצץ  ובכל זאת נותר עומד על תילו וזאת בזכות סטנדרט הבנייה הגבוה של הרוסים.

בשנת 1967, במלחמת ששת הימים, צה"ל כבש את רמת הגולן ובמפקדה נמצאו ציוד, תחמושת ואלפי מסמכים של הצבא הסורי, ששימשו את המודיעין של צה"ל. בשנת 1967 התמקמה בבניין מפקדת החטיבה המרחבית של צה"ל. אך ב-1974, בעקבות הסכמי הפרדת הכוחות שלאחר מלחמת יום כיפור, הוסכם כי לא יהיו באזור זה כוחות צבאיים ומאז המפקדה נשארה נטושה.

המפקדה היא מבנה בעל שלוש קומות (שתי קומות וקומת מרתף חלקית), המכיל יותר מ-250 חדרים ובכניסה אליו נבנו מדרגות מפוארות. אורכו 120 מטרים, רוחבו 30 מטרים והוא בעל חצר גדולה עם חניה מקורה לכ-20 כלי רכב.

המפקדה הסורית ברמת הגולן
לוקיישנים לצילום בצפון
צילום: אור בן יהודה

כיום המבנה של המפקדה הסורית נטוש, נשארו בו חדרים ריקים, מסדרונות אפלים, חלונות שבורים והיסטוריה שמביטה אלייך מהקירות המתפוררים של המבנה המטורף הזה. את קירות הבניין מעטרים המון ציורי גרפיטי- והשילוב של הבניין הנטוש והגרפיטי, לדעתי הוא שמעניק את היופי למקום. אם אתם מחפשים לוקיישן לצילומים ברמת הגולן – זה לגמרי המקום בשבילכם. ואכן במקום מתקיימים כל הזמן צילומים והפקות אופנה למיניהן. כשאנחנו ביקרנו במקום היה שם צוות הפקה לצילומי אופנה וגם צילומי בת מצווה. כמו כן, סצנות מהעונה השנייה של סדרת תאג"ד צולמו במקום, כדי לדמות את סוריה.

שימו לב, מעולם לא נעשו במבנה חיזוקים והוא לא הוכשר למבקרים ולכן הביקור במקום הוא על אחריות המטיילים.

יולו בלוג אינסטגרם

לזכרו של אלי כהן

לאחרונה נוצר טיול קונספט חדש, על ידי מדריך הטיולים גיל ברנר, טיול ברמת הגולן בעקבות אלי כהן, המרגל הישראלי, שפעל בסוריה. "שביל אלי כהן" עובר באתרים בהם ריגל אלי כהן לטובת ישראל, כאשר הגולן היה בידיהם של הסורים. בשביל שבע תחנות ותחנה מספר 7 בשביל היא המפקדה הסורית. ב-19 באוקטובר 1962 אלי כהן ביקר באגף המודיעין של המפקדה וקיבל רישיון לסייר ברמת הגולן. רישיון זה העיד על המעמד שלו מול המשטר הסורי והאמון שרכשו לו הגורמים הבכירים בסוריה, שכן רק לתושבי הגולן היה מותר לנוע בה. החדר האחרון בצד ימין, באגף הצפון-מזרחי, שייך לקצין המודיעין שנתן לאלי כהן אישורי כניסה. בעבר החדר שימש כחדר הנצחה לאלי כהן ותמונות שלו נתלו בו, אך בעקבות תביעה של אישה שנפלה במקום והוגשה למייסדי שביל אלי כהן, הורדו התמונות מהמקום.

לפני הכניסה הראשית לבניין הוצב פסל של מנעול, המסמל את הצלחתו של אלי כהן לפרוץ לסודות הצבאיים של הצמרת הסורית מצד אחד ומצד שני שנעל את פיו ולא סיפר דבר לסורים.

מחפשים איפה עוד לטייל באזור? ניתן לשלב את הביקור במפקדה הסורית עם מסלול הג'ובה הגדולה, ביקור בטורבינות הרוח של הר בני רסן ותצפית על מאגר בנטל בקיבוץ מרום גולן.

המפקדה הסורית ברמת הגולן
צילום: אור בן יהודה
בניין נטוש

המפקדה הסורית בקונטרה
רמת הגולן
הנוף מגג המפקדה

מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

או, יופי! חיכינו רק לך! נו אז מה יש לך להגיד...?

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share
Pin1
WhatsApp
Telegram