Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

פטרה - המדריך המלא - הו הסלע האדום


פטרה, המכונה גם ׳העיר האבודה׳, נמנית עם שבעת פלאי תבל החדשים ולא בכדי. היא מפורסמת בזכות המקדשים וארמונות הקבורה החצובים בסלע האדום, שהשתמרו עוד מהמאה הראשונה לפנה"ס. הצטרפו אליי למסע מרתק ויפיפה אל העבר, בו תוכלו ללמוד על האתרים המעניינים בפטרה, על מסלולי הטיול, מקומות לינה, מה כדאי להביא איתכם ואיך לצלם את התמונות הכי יפות.
היינו שם ב:
מאי 2019
למשך:
2 ימים
עונה מומלצת:
סתיו, אביב

פטרה, שמשמעות שמה ביוונית הוא: סלע, היא, בעצם, אתר ארכיאולוגי גדול ועתיק בירדן. העיר יושבה עוד במאה ה-9 לפני הספירה ולימים, במאה ה -3 לפני הספירה, הפכה לבירת הממלכה הנבטית, שם התהווה הדרה. פטרה מפורסמת בזכות העיר הנבטית שנחצבה בסלע, המתוארכת למאות הראשונות לפני הספירה (בערך 300 לפנה"ס). בשנים 363 ו-551 לספירה התרחשו באיזורה רעידות אדמה, אשר זרעו בה הרס רב. הרס העיר והשינוי בנתיבי המסחר העולמי הובילו לכך, שבמשך מאות שנים, פטרה נשכחה ואבדה (ומכאן שמה "העיר האבודה"). 

אך בשנת 1812 יוהאן לודוויג בורקהרדט, הגיאוגרף והמזרחן השוויצרי, ׳הסיר מעליה את האבק׳ וגילה אותה מחדש לעולם. על אף דעיכתה ונטישתה במשך שנים רבות, היא לא איבדה את הקסם שלה, היא מלאה באבני חן אדריכליות כמו מקדש ה׳אוצר׳, ה׳מנזר׳ המפורסם, התיאטרון הרומי, הקברים הראוותניים ועוד מקדשים ומבנים נוספים. כפי שתוכלו לראות בהמשך, פטרה נשמרה היטב. בשנת 1985 הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית וכ"אחד הנכסים החשובים של המורשת התרבותית של האדם“ ובשנת 2007- לאחד משבעת פלאי תבל החדשים וכבר שנים הפכה לשם דבר בכל העולם.

לפטרה הגענו כחלק מהחופשה שלנו בירדן, שכללה, בנוסף, את עקבה וואדי רם. אל פטרה הגענו מעקבה, לאחר נסיעה של כשעתיים, במונית פרטית. כדי להתנייד בתוך ירדן, נעזרנו בשירותיו של סוכן נסיעות ירדני, דרכו ארגנו את כל הנסיעות (תוכלו לקרוא את כל הפרטים בפוסט הכללי של ירדן). 

הרבה מטיילים מגיעים לפטרה בתור טיול מעקבה. תוכלו לבלות יום שלם בעיר ולא תספיקו לראות את כולה, כך שאם יש לכם את הזמן, אפשר אפילו לבלות בה יומיים. 

מלון בפטרה

סביב העיר העתיקה פטרה, גדלה עיר שלמה בשם ׳ואדי מוסא׳, אותה מאכלסים תושבים ממוצא בדואי. ישנה אמונה כי פטרה היא המקום בו הכה משה בסלע ויצאו ממנו מים, ולכן שם העיר ׳ואדי מוסא׳ וכי ג׳בל הרון הסמוך, הוא מקום קבורתו של אהרון, אחיו הבכור של משה, אבי שושלת הכהונה בישראל.
בעיר יש בתי מלון מכל הסוגים, שמתאימים לתקציבים שונים, ממוקמים ממש ליד מרכז המבקרים (הכניסה לפטרה) ומתמתחים אל הגבעות.

אנחנו ישנו במלון 3 כוכבים Town Season Hotel שנתן תמורה הולמת למחיר ששילמנו. חדרים נקיים, מיטה גדולה ונוחה וצוות שהיה פשוט אחד הנהדרים ועשה עבורנו מעל ומעבר. השהייה שלנו במלון כללה ארוחת בוקר עשירה, אשר הוגשה בקומה העליונה של המלון, בה חלונות ענקיים עם נוף לעיר. המלון מרוחק כ-20 דקות הליכה ממרכז המבקרים, אך הוא מציע הסעות חינם מהמלון לכניסה ומהכניסה למלון מספר פעמים ביום. אם אתם לא רוצים להיות תלויים בהסעה זו תוכלו ללכת ברגל, או לקחת מונית בעלות של 3-5 דינר.

המלון הזה התאים לנו כי לא תיכננו לבלות זמן במלון מלבד לישון בו ולכן לא רצינו להשקיע כסף נוסף. בדיעבד, אולי שווה לבדוק מלונות הקרובים יותר למרכז המבקרים של פטרה, כמו לדוגמא:

מלון מומלץ בפטרה
החדר שלנו במלון Town Season Hotel

האם אפשר לבקר בפטרה בצורה עצמאית?

מאחר וזו שאלה שחזרה על עצמה על ידי העוקבים שלי באינסטגרם, החלטתי להתייחס אליה גם פה והתשובה היא- לגמרי כן - אפשר לטייל בפטרה בצורה עצמאית, ללא מדריך. העיר עצמה מאוד מותאמת לתיירים, ואני מקווה שהמדריך שלי יענה על כל שאלותכם. 

אנחנו לא שכרנו את שירותיו של מדריך, אבל, כמובן, שקיימת אופציה לשכור מדריך מקומי, לדוגמא במרכז המבקרים. ההיסטוריה של המקום כל כך עשירה, שללא ספק מדריך מיומן יוכל להעשיר את הידע שלכם ולהעניק ערך מוסף לטיול. 

כניסה לפטרה

עלות הכניסה לפטרה הינה 50 דינר ליום אחד, 55 דינר ליומיים, או 60 דינר לשלושה ימים (ילדים מתחת לגיל 15 נכנסים בחינם). במידה ואתם מגיעים לפטרה לסיור יום ולא נשארים לישון בירדן, מחיר הכניסה יעלה ל-90 דינר. מחיר הכרטיס כולל רכיבה על סוס בקילומטר הראשון, אבל בפועל תידרשו לתת "טיפ" של כמה דינרים על הרכיבה הזו וגם תפספסו את האתרים שבתחילת המסלול, כך שלדעתי זה פחות מומלץ.

תוכלו לרכוש את הכרטיס במרכז המבקרים (visitor center) שנמצא בכניסה לפטרה, בו תצטרכו להציג תעודה מזהה (או צילום שלה). ניתן לשלם גם באשראי. שעות הפתיחה בקיץ הן 6:00 עד 19:00 ובחורף 6:00 עד 17:00. לפטרה מספר כניסות, כאשר הכניסה הפופלארית ביותר הינה דרך מרכז המבקרים.

במידה ואתם מתכננים לבקר באתרים נוספים בירדן תוכלו לרכוש את כרטיס "Jordan Pass" שכולל כניסה ל-40 אתרים ברחבי המדינה. מחיר הכרטיס הוא 70 דינר עבור כניסה ליום אחד בפטרה, 75 דינר ליומיים, או 80 דינר לשלושה ימים. מאחר ולא תיכננו לבקר באף אחד מהאתרים הללו (מלבד ואדי רם, שהכניסה אליו כבר הייתה כלולה במחיר טיול הג'יפים), לא רכשנו את הכרטיס.

טיפ של אלופים - כדי להימנע מעומס התיירים, אני ממליצה לבקר בפטרה מחוץ לשעות השיא בהן מגיעות קבוצות המבקרים, שהן 8:00-10:00. התחילו את היום שלכם מוקדם מאוד (ב-6:00 בבוקר, השעה בה נפתח מרכז המבקרים), או בשעות אחר הצהריים. באזור השעה 17:00 האתר מתרוקן ותוכלו לצלם את מקדש האוצר ללא מפריע.

גמלים בפטרה

מה כדאי להביא לפטרה?

  • נעלי הליכה ובגדי נוחים
  • בקבוק מים גדול ונישנושים
  • כובע, קרם הגנה, משקפי שמש
  • כסף
  • מצלמה
  • כרטיס כניסה
  • דרכון, או צילום של הדרכון

מסלולי טיול בפטרה

פטרה היא אתר עצום, המשתרע על פני 264 קמ"ר וטומן בחובו מסלולי טיול רבים (לכן ההמלצה שלי היא להגיע עם נעלי הליכה נוחות, כי אתם הולכים ללכת הרבה) ישנה אופציה לשכור סוס חמור כרכרה בתוך האתר עצמו - מאחר ואני נגד ניצול בעלי חיים, אשמח שגם קוראי לא ישתמשו בדרך תחבורה זו.

מצאתי עבורכם מפה מפושטת של פטרה, אשר נוצרה על ידי בלוגרית טיולים בשם לוסי מהבלוג On the Luce, כדי לתת לכם מושג כללי על סדר האתרים בפטרה:

מפת פטרה
מפת פטרה

מסלול הטיול "הקלאסי" בפטרה, בו מרבית המבקרים צועדים, כולל את ׳הסיק׳, מקדש ה׳אוצר׳, שדרת מערות הקבורה והתיאטרון (ארחיב על כל אחד בהמשך). אורכה של הדרך היא כ-4 ק"מ לכל כיוון (זהו מסלול קווי).

הסיק (The Sik)

אורכה של הדרך ממרכז המבקרים ועד למקדש ה׳אוצר׳ הוא 2.1 קילומטרים והיא דרך נוחה מאוד להליכה. חלקה האחרון של הדרך (1.2 קילומטרים) עובר דרך ה“סיק", שהינו קניון צר וגבוה מאוד, אשר יכול להגיע לגובה של 180 מטרים ולרוחב של 3 מטרים בלבד. ׳הסיק׳ הוא בעצם נקיק טבעי, שנוצר כתוצאה מתזוזה של לוחות טקטונים וזרימת מים, שעם השנים החליקו את הסלע הורוד. ההליכה ב׳סיק׳ שקטה יחסית ועפופת מיסתורין- אנחנו נשארנו דרוכות כל הזמן, מחכות לראות מתי מקדש האוצר יתגלה בפנינו. ה׳סיק׳ הזכיר לי את הקניון האדום שליד אילת ואת הקניון האדום המפורסם שבארה"ב.

הסיק בפטרה
הסיק - קניון צר וגבוה המשמש ככניסה לפטרה
הסיק בפטרה
מקדש האוצר מתגלה בסופו של הסיק

[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

מקדש האוצר בפטרה - אלחזנה (The Treasury / Al-Khazneh)

מקדש האוצר, או "אלחזנה" בערבית, הינו האתר המפורסם ביותר בפטרה. זהו מבנה מרשים החצוב בסלע, מתנשא לגובה של 40 מטרים, רוחבו 25 מטרים ומתהדר בעיטור כבד. למרות השם שלו, המקום שימש, כנראה, "רק" כקבר מלכותי, או מקדש ולא טמן בחובו שום אוצר. הוא קיבל את שמו מהבדואים, שהאמינו כי פיראטים החביאו בו אוצר בתוך כד ענק. תוכלו לראות את הכד בקומה השנייה של המקדש ואפילו את הפגיעות שנוצרו, כשניסו לשבור אותו בעבר ולמצוא את ה”אוצר". 

העיצוב של המקדש הוא ערב-רב של סגנונות קלאסיים וערביים בעלי פרטים רבים, שהשתמרו כל כך טוב, עד שקשה להאמין שהם בני למעלה מ-2,000 שנים. הכניסה לתוך המקדש אסורה, אבל אל לכם להתאכזב, החלק הפנימי שלו פשוט ורוב הדרו נמצא בקיר החיצוני שלו.

ברחבת המקדש תוכלו למצוא מספר דוכנים, המוכרים שתייה קלה וחטיפים, דוכני מזכרות ואפילו שירותים ציבוריים.

מקדש האוצר בפטרה
לוקיישנים לצילום בפטרה

נקודת תצפית על מקדש האוצר בפטרה

כאשר חקרנו את אזור מקדש ה׳אוצר׳, בדואי מקומי פנה אלינו והציע לקחת אותנו לנקודת תצפית יפה על המקדש מלמעלה. מדובר בדרך בלתי רשמית ובלתי מסומנת, אשר לא תוכלו ללכת בה לבד. זוהי דרך קצרה יחסית (כ-10 דקות טיפוס), אבל כוללת חלקים קצת יותר קשים, כמו טיפוס על סלעים, בהם נעזרנו במדריך. שילמנו לבחור האדיב 5 דינר כל אחת. ישנה דרך נוספת, פחות אתגרית להגיע לנקודת התצפית, היא אורכת כשעה והיא בחינם. השביל אליה מתחיל ממש ליד הקברים המלכותיים והיא מספקת גם נוף מדהים לכל העמק. 

עוד כמה טיפים לצילום מנקודת התצפית: 

  • כאמור, אנחנו הגענו למקום מוקדם מאוד והיינו הראשונות לצלם. הבנו שמאוחר יותר, ובעונת התיירות, התור לצילום התמונה "המושלמת" יכול אפילו להגיע לחצי שעה.
  • בשעה מסויימת השמש (תלוי בעונה ובגובה השמש בשמיים) מתחילה להאיר על המקדש ואז נוצר מצב שחלקו של המקדש בשמש וחלקו בצל- זהו מצב גרוע מאוד מבחינת צילום ולכן אני ממליצה להגיע מוקדם בבוקר, או יותר מאוחר, כאשר כל המקדש מוארמוצל.
נקודת תצפית על מקדש האוצר בפטרה
נקודת התצפית על מקדש האוצר - הנוף שווה את המאמץ

לאחר ביקור במקדש האוצר, תוכלו להמשיך לאתרים נוספים הנמצאים בקרבה יחסית:

שדרת מערות הקבורה (Street of Facades) 

כ-40 קברים, אשר נבנו על צלע ההר. ממבנים ענקיים ומקושטים, שנבנו עבור הסוחרים העשירים של העיר, ועד למערות קטנות, שנערמו זו על גבי זו. חלק מהקברים נשמרו היטב, אבל חלק נשחקו על ידי הרוח והגשם. תוכלו לטפס לתוך אחת המערות, כדי ׳להעיף׳ מבט מקרוב.

התיאטרון (The Theatre)

זהו תיאטרון גדול מימדים, אשר ממש נחצב בתוך ההר ואיכלס עד 8,500 אנשים! התיאטרון נבנה על ידי הנבטים ומזכיר במראהו אמפיתאטרון רומי טיפוסי. כאן המקום להוסיף עוד פרט היסטורי על העיר; בשנת 106 לספירה היא איבדה את עצמאותה ונבלעה לתוך הממלכה הרומית.

כאן מסתיים המסלול ה׳קלאסי׳ ומכאן תוכלו לחזור למרכז המבקרים באותה הדרך בה הגעתם. אבל מי שכוחו במותניו יוכל להמשיך אל מקום הקורבן הגבוה ואו הקברים המלכותיים ואו אל המנזר הגדול.

הקברים המלכותיים (The Royal Tombs)

במורד הגבעה, הלאה מהתיאטרון, השביל מתרחב ומשקיף אל עבר הקברים המלכותיים, אשר נבנו על צלע ההר עבור המלוכה והפוליטיקאים הנבטים, אלו הם הקברים הגדולים והמרשימים ביותר בפטרה. הקברים המלכותיים מורכבים מארבעה קברים שונים: Urn Tomb, Silk Tomb, Corinthian Tomb and Palace Tomb. תוכלו להשקיף אל הקברים מהדרך הראשית או לטפס במעלה המדרגות, להתרשם מהקברים מקרוב ואף להיכנס לתוכם.

הקברים המלכותיים בפטרה
ארבעת הקברים המלכותיים
נהנים מהתוכן? עקבו אחרי באינסטגרם להמלצות ייחודיות שלא מופיעות בבלוג

מקום הקורבן הגבוה (The High Place of Sacrifice)

ליד התיאטרון ושדרות מערות הקבורה תוכלו לראות מדרגות אשר מובילות אל עבר "מקום הקורבן הגבוה" שהוא גם הוא אחת הנקודות הגבוהות ביותר בפטרה ולכן נקודת תצפית נהדרת על כל העמק. הדרך עצמה מסודרת ומסומנת היטב והטיפוס אמור לארוך כ-30 דקות. מקום הקורבן הוא בעצם מין פלטפורמה באורך 15 מטרים וברוחב 6 מטרים אשר שימשה כמקום לטקסים דתיים. מקום הקורבן עצמו פחות מרגש, אבל הנוף שנשקף מהפסגה בהחלט שווה את הטיפוס. מהפסגה תוכלו לחזור על עקבותיכם למטה או להמשיך בדרך יותר מעניינת ולרדת לצד השני של ההר, לכיוון ואדי פארסה (Wadi Farasa) במסלול שאורך כשעתיים וחצי ומסתיים ב- Qasr al-bint.

מסלול טיול בפטרה
Qasr al-Bint

המנזר בפטרה (The Monastery / Ad Deir)

המנזר, או ”הא-דיר", הינו האתר הכי גדול בפטרה - גובהו 44 מטרים ורוחבו 47 מטרים! לדעתי זהו המבנה המרשים ביותר בפטרה ולמי שיכול, אני מציעה לא להחמיצו. זמן ההליכה הממוצע ממקדש האוצר ועד למנזר הוא כשעה וחצי, שכולל טיפוס של כ-800 מדרגות, החצובות בסלע. לאורך הדרך אל המנזר פזורים דוכנים רבים, המציעים למכירה מזכרות רבות ותה בדואי, שם תוכלו לשבת להפסקה קצרה לחידוש כוחות. 

האתר קיבל את שמו "המנזר" מאחר ונמצאו בו חריטות של צלבים, שנעשו על ידי צליינים ולכן המקומיים הניחו כי מדובר באתר נוצרי, אך בפועל האתר לא קשור כלל לנצרות. בגלל שההגעה למנזר קצת יותר קשה, מרבית התיירים לא מגיעים אליו ומי שכן יגיע יזכה באתר שקט ובתמונה נטולת אנשים.

לוקיישנים לצילום בפטרה
המנזר
הדרך למנזר בפטרה
דוכני מזכרות בדרך למנזר – ככל שעולים בגובה, המחירים יורדים

בדואי בפטרה
בדואי בפטרה
המנזר בפטרה, ירדן
המנזר

מכאן תוכלו ללכת בחזרה באותה הדרך בה הגעתם, או להמשיך כשעתיים לעבר הכניסה האחורית ולתאם מראש עם נהג ג'יפ שיבוא לאסוף אתכם משם. כאשר אנחנו טיילנו בפטרה, ההליכה לכניסה האחורית הייתה קצרה יותר (כ-50 דקות), אבל באוקטובר 2021 הכניסה נסגרה וכעת, כדי לצאת החוצה, יש הליכה של כשעתיים מהמנזר. מאחר וביום הראשון הגענו לפטרה רק בשעות הצהריים ובכדי להימנע מהצורך לשוב על עקבותינו, החלטנו לקחת ג'יפ שיקח אותנו לכניסה האחורית. עלות הג'יפ: 25 דינר. נהג הג'יפ עצר לנו במרכז המבקרים, שם קנינו כרטיסי כניסה לפטרה וכעבור כ-20 דקות נסיעה הגענו לכניסה האחורית. בחלוף 50 דקות הליכה ומעבר בנקודות תצפית יפיפיות (אפילו אל נופי ישראל) הגענו ל׳מנזר׳. יתרון נוסף של ההגעה מהכניסה האחורית - לא היינו צריכות לעלות 800 מדרגות, אלא לרדת אותן.

טיול לירדן
מסלול טיול בפטרה

מצרפת לכם מפה של המסלול המלא והמעגלי, שכולל את ה׳סיק׳, מקדש ה׳אוצר׳, שדרת מערות הקבורה, התיאטרון, הקברים המלכותיים ו׳המנזר׳. אורך המסלול (הלוך-חזור) הוא כ-13 ק"מ.

Powered by Wikiloc

פטרה לאור נרות

בימי שני, רביעי וחמישי מתקיים מופע מיוחד שנקרא Petra By Night והוא מתרחש בפטרה בלילה. כ-1,500 נרות מודלקים לאורך ה׳סיק׳ ועד למקדש ה׳אוצר׳. המקום לא מואר כלל מלבד אור הנרות, דבר היוצר אווירה מאוד קסומה. תוכלו לשבת על שטיחים מסביב לרחבת הנרות הגדולה שבקדמת מקדש ה׳אוצר׳ ולהנות ממופע באורך של כ-20 דקות, הכולל קטעי נגינה מקומיים ומוגש תה בדואי מתוק. מופע זה עולה 17 דינר נוספים (אינו כלול במחיר כרטיס הכניסה הרגיל לאתר).

פטרה בלילה לאור נרות

אגב, אם יצא לכם להישאר בפטרה עד שעות הערב, תוכלו להישאר כבר באזור מקדש ה׳אוצר׳ ולקנות את הכרטיס כשהמופע מתחיל. כך תוכלו לראות כיצד הבדואים מסדרים את הנרות ולהנות מהמקום לפני שכל התיירים יגיעו. אני התבאסתי שלא הכרתי את הטיפ הזה לפני שיצאנו לכיוון פטרה, כי לא הגענו מצויידות, מבחינת אוכל וביגוד חם לערב, ולכן היינו צריכות לחזור למלון ואז לשוב בחזרה למקדש האוצר עם שאר התיירים.

טיפ של צלמים - אם אתם רוצים להצליח לצלם תמונה מושלמת של מקדש האוצר בלילה אתם צריכים להיות ראשונים בתור בכניסה, לנסות להגיע ראשונים למקדש (יש כאלה שאף רצים את כל הדרך) ולהתמקם בשורה הראשונה בצד ימין. כמובן, שכדאי שתביאו איתכם מצלמה מקצועית וחצובה. אני השתמשתי במדריך הזה כדי להבין איך לכוון את המצלמה שלי ולהצליח לצלם.

Like it? Pin it

The ultimate guide to Petra
Best hiking trails in Petra Jordan

8 תגובות

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share
Pin5
WhatsApp
Telegram