Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

גן לאומי עבדת


בין שדה בוקר למצפה רמון נמצא הגן הלאומי עבדת, אתר מורשת עולמי של אונסק"ו, חורבותיה של עיר נבטית עתיקה, שהשתמרו באופן מדהים. בעבדת מספר מסלולים, בדרגות קושי שונות, הצופנים בחובם סיפורים מרתקים על ההיסטוריה של המקום ושל העם הנבטי.
הגעה:
גן לאומי עבדת, ישראל

העיר העתיקה עבדת

עבדת הייתה עיר נבטית, ששימשה כתחנת מעבר על דרך הבשמים, נתיב מסחר שנמתח מהודו ועד רומא. שיירות של אלפי גמלים עמוסי מור ולבונה הגיעו לחאן עבדת, בה הסוחרים יכלו לעצור בבטחה למנוחה לפני שהמשיכו בדרכם לאירופה, או למזרח הרחוק.

הישוב עבדת התקיים מהמאה ה-3 לפסה"נ ועד המאה ה-4 אחרי הספירה. העיר נקראה על שם אחד מהמלכים הנבטים (מסתבר שהיו שלושה מלכים בשם עבדת) והוא קבור בה. הממלכה הנבטית חלשה על חצי האי ערב, אדום, מואב, חורן, נגב וסיני ובירתה הייתה העיר פטרה שבירדן של היום. הנבטים (בארמית: "חופרי בורות מים") עסקו בעיקר בהעברת סחורות (בפרט בשמים, תבלינים, צמחי מרפא, מתכות יקרות, בדים וחומרי צביעה) על גבי גמלים, דרך המדבר ומכירתן ביוון וברומא. ייחודם היה בכך שידעו כיצד לשרוד במדבר המסוכן ובתנאי המחייה הקשים בו ולאתר מים במרחביו.

עבדת ננטשה לאחר רעידת אדמה חזקה, בשנת 630 ולאחר הכיבוש הערבי. לנבטים לא הייתה הצדקה כלכלית להישאר בעיר והם נטמעו בתוך האימפריה המוסלמית.

העיר העתיקה עבדת
מסלול טיול בגן לאומי עבדת

מסלול טיול בגן לאומי עבדת

ראשית החנו את מכוניתכם בחניון התחתון המסודר וגשו לשלם בקופות. הקופות נמצאות בתוך מרכז המבקרים ובו מייצג "דרך הבשמים", ממצאים ארכיאולוגיים ומרכז הדרכה. אם יש לכם זמן וכוח, ישנו מסלול הליכה המתחיל מהכניסה ועולה עד לעיר העליונה – אורך המסלול כ-3 קילומטרים והוא כולל עליה של כ-100 מטרים. במידה ולא, בקופות תקבלו כרטיס מעבר לרכב ואז תוכלו לנסוע עם הרכב אל החניון העליון, שנמצא ממש ליד העיר העליונה (האקרופוליס), אשר בה נמצאים מרבית הממצאים הארכיאולוגיים. אני ממליצה ללכת במסלול, העובר בין האתרים המרכזיים: מגדל התצפית, חדר הקשתות, המצודה, הכנסיות והמחנה הרומי. בטיול תוכלו ממש לראות כיצד התושבים חיו בעיר.

בביקורכם אל תפספסו את מערות האחסון, שנמצאות מתחת לעיר, בהן כבשו שמן זית ואחסנו יין (בעצם היה שם מרתף יינות נבטי), הכניסה אליהן נמצאת ממש ליד החניה התיכונה.

תצפית מגן לאומי עבדת

בשל מיקומה האסטרטגי של העיר עבדת- על ראש גבעה, המתנשאת לגובה של 665 מטרים, נשקף ממנה נוף מדברי מרהיב הצופה אל ערוץ נחל צין. בדרך חזרה לחניון התחתון תוכלו לעצור בוילה הרומית, אשר ממנה גם תצפית מרהיבה לכיוון דרום.

השחתת האתר הארכיאולוגי עבדת

כאשר חקרתי עוד על גן לאומי עבדת הצטערתי לגלות, שבשנת 2009 השחיתו אלמונים את האתר הארכיאולוגי. אתר העתיקות ספג מכה קשה מאוד: כתובות גרפיטי צוירו על מעל ל-250 מ"ר של קירות, עמודים עתיקים הופלו, אבנים וכתובות יקרי ערך נופצו. שיקומו של האתר ארך כ-3 שנים והושקעו בו 8.7 מיליון שקלים, בנוסף חוזק מערך האבטחה במקום. אמנם מבחינה תיירותית האתר שוקם, אך ערכם של מספר ממצאים ארכיאולוגיים אבד לנצח. כמה עצוב לגלות שיש אנשים שמסוגלים לעשות דברים כאלה!

גן לאומי עבדת
גן לאומי עבדת

[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

פרטים נוספים על גן לאומי עבדת

עלות כניסה: 28 ₪ למבוגר, 14 ש”ח לילד. כניסה בחינם למחזיקי כרטיס מטמון של רשות הטבע והגנים.

שעות פתיחת השמורה: א'-ה' ושבת: 08:00 עד 17:00 (ובשעון חורף עד 16:00), ימי שישי וערבי חג 08:00 – 16:00 (ובשעון חורף עד 15:00). בתאריכים 26.7 – 31.8 הכניסה בימי חמישי ושישי עד 18:00. שימו לב שהכניסה לשמורה מתאפשרת עד חצי שעה לפני שעות הסגירה הרשומות.

איך מגיעים? בוויז רשמו “גן לאומי עבדת".

נגישות: מרכז המבקרים, האתרים הארכיאולוגים, מתחם המקדשים הנבטיים וכיכר הכנסיות בעיר העליונה נגישים.

גן לאומי עבדת

מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

או, יופי! חיכינו רק לך! נו אז מה יש לך להגיד...?

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share
Pin3
WhatsApp
Telegram