Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

48 שעות במחוז לובלין


מחוז לובלין, השוכן במזרח פולין, הינו אזור המלא בטבע יפיפיה והיסטוריה מעניינת. בירת המחוז, היא העיר לובלין, השוכנת במרחק של שעתיים וחצי נסיעה מהעיר ורשה וגם לה יש הרבה מה להציע. הצטרפו אלי למסע של 48 שעות במחוז לובלין.
היינו שם ב:
ספטמבר 2019
למשך:
2 ימים
עונה מומלצת:
כל השנה

בשנים האחרונות המטיילים הישראלים גילו את פולין, אבל עדיין רוב המטיילים בעיקר מגיעים לערים ורשה וקרקוב. בעיר ורשה ביקרתי בשנה שעברה [לקריאת הפוסט שלי על ורשה] והפעם אני רוצה לספר לכם על מקום אחר, לא פחות מעניין: מחוז לובלין.  

קצת על האזור

מחוז לובלין ממוקם במזרח פולין, סמוך לגבול עם אוקראינה ובלארוס. במחוז לובלין יש שני פארקים לאומיים, שבעה עשר פארקי נוף ו-87 שמורות טבע - אז כפי שבטח אתם מבינים, תוכלו למצוא במחוז הרבה אטרקציות טבעיות וגם היסטוריות.

העיר לובלין

הבירה של מחוז לובלין היא העיר לובלין שהיא העיר הגדולה ביותר במזרח פולין והעיר התשיעית בגודלה בכל פולין. לובלין שוכנת במרחק נסיעה של שעתיים וחצי מורשה. את העיר מאכלסים 350,000 תושבים, שמתוכם 80,000 הם סטודנטים, הלומדים באחת מששת האוניברסיטאות שבעיר. כלומר, כמעט כל תושב רביעי בעיר הוא סטודנט - מה שתורם מאוד לאווירה הצעירה והדינמאית של העיר.
לובלין נמצאת על הגבול שבין מזרח למערב אירופה ולכן מכונה גם "שער למזרח". העיר נבדלת משאר ערי פולין ברב תרבותיותה: ניתן לראות את השפעות התרבות הרוסית, הגרמנית, היהודית, הארמנית, התורכית ואף האיטלקית על אדריכלותה. העיר העתיקה של לובלין הוא אחד ממרכזי העיר ההיסטוריים והשמורים ביותר בפולין.

פולין, לעיתים, נתפסת כיעד לביקורים בעקבות השואה, אולם יש לפולין ובפרט ללובלין הרבה מה להציע בנוסף.

לובלין פולין

הגעה ללובלין

טיסה

ללובלין ממריאות טיסות ישירות פעמיים בשבוע עם חברת LOT הפולנית. הטיסות זולות מאוד ואפשר למצוא כרטיס הלוך חזור בפחות ממאה דולר. משך הטיסה הוא כ-3.5 שעות. 

לחיפוש טיסות ללובלין לחצו כאן

מורשה

במידה והחלטתם לשלב בין לובלין לורשה, תוכלו לעבור בקלות בין הערים באמצעות רכבת ישירה. משך הנסיעה הוא כ-3 שעות ורכבת יוצאת כל שעתיים. עלות: 30 זלוטי לכיוון ובמחלקה ראשונה 60 זלוטי.

להזמנת כרטיסי רכבת באינטרנט לחצו כאן

מלון מומלץ בלובלין

המפטון ביי הילטון לובלין (Hampton by Hilton Lublin)

אנחנו ישנו במלון ׳המפטון ביי הילטון׳. מלון שלושה כוכבים (אבל מרגיש כמו ארבעה!), שנפתח ממש השנה, כך שהכל במלון חדש ויפה. אני ישנתי בחדר הסטנדרטי, המעוצב בסגנון מודרני, מרווח מאוד וכלל מיטה זוגית נוחה במיוחד, ספה,  טלווזיה, שולחן כתיבה וכסא. במקלחת היו מוצרי טיפוח ריחנים ונעימים. אין מיני בר בחדר. 
המלון ממוקם כ-1.5 קילומטרים מהעיר העתיקה (כ-10 דקות הליכה) והמחיר ללילה לחדר זוגי + ארוחת בוקר ממש זול (כשאני בדקתי הוא היה כ-200 שח, אבל הוא בטח משתנה לפי הביקוש והעונות). ארוחת הבוקר עשירה במיוחד ומתאימה גם לטעם האירופאי (עם תבשילים כמו נקניקים, לביבות תפוח אדמה, שעועית) וגם לטעם הישראלי (ביצה מקושקשת, גבינות, ירקות). כמו כן יש גם עמדת קורנפלקסים, לחמים, ומכונות להכנת ופל בלגי. יאמי!

למידע נוסף על מלון המפטון ביי הילטון

המפטון בי הילטון לובלין
חדר במלון המפטון ביי הילטון לובלין
המפטון בי הילטון לובלין
ארוחת הבוקר במלון
מלון מומלץ בלובלין
ארוחת הבוקר במלון

מלונות נוספים מומלצים

מלון אלטר (Hotel Alter)

מי שרוצה להתפנק- זה המלון בשבילו! מדובר במלון חמישה כוכבים, השוכן בבניין מגורים מהמאה ה-16 במרכז העיר העתיקה. כל החדרים והסוויטות במלון מעוצבים בסגנון קלאסי ובמלון יש ספא מפנק עם בריכה מקורה, ג'קוזי וסאונה. המסעדה של המלון פשוט מעולה (אכלנו שם ארוחת צהרים, מוזמנים לקרוא עוד תחת פרק "אוכל" בפוסט זה).

למידע נוסף על מלון אלטר

מלון גרודזקה 20 (Grodzka 20)

מלון 3 כוכבים במרכז העיר העתיקה! קרוב לכל האטרקציות ומקומות הבילוי. החדרים מעוצבים בסגנון מודרני נקי. מחיר מעולה במיקום פגז.

למידע נוסף על מלון גרודצקה 20

לחיפוש מלונות אחרים בלובלין

מידע חשוב

כרטיס סים מקומי

ניתן לקנות כרטיס סים מקומי, לגלישת אינטרנט בלבד, למשך שבוע ימים, בעלות מצחיקה של 7 זלוטי ל-2GB (או 10 זלוטי ל-5GB). אפשר לקנות את הסים עוד בשדה התעופה בקיוסק שנקרא Relay או בקיוסק 1minute והאינטרנט יתחיל לעבוד מיידית לאחר הכנסת הסים החדש. אנחנו הגענו מאוחר בלילה והקיוסקים היו סגורים. במקרה כזה, ניתן לרכוש כרטיס סים בכל קניון בקיוסק של Relay או בחנות רשמית של Play או Orange. למרות שטסתי רק ליומיים, קניתי סים, כי העלות הייתה כל כך זולה!

טיפ של אלופים - אל תשכחו להביא איתכם דרכון (כדי לבצע את ההרשמה) – לא ניתן לרכוש את כרטיס הסים בלעדיו.

המטבע המקומי

המטבע המקומי הוא זלוטי ולמרבה הנוחות - שווה כמעט שקל אחד.

מוניות

קשה לתפוס ככה סתם מוניות ברחוב, כמו שאנחנו רגילים מישראל. בלובלין אפשר להשיג מונית בתחנה מסודרת, או להוריד את אפליקצית itaxi שדומה לאפליקצית אובר (אובר לא קיימת בלובלין).

אטרקציות בעיר לובלין

סיור מודרך

אם עקבתם אחרי טיולים אחרים שלי בעולם, אתם יודעים שכאשר אני מגיעה לעיר חדשה אני אוהבת לקחת סיור מודרך בעיר ביום הראשון להגעתי. ככה תמיד אפשר לעבור בכל המקומות המעניינים ולסמן לעצמכם לאן הייתם רוצים לחזור לביקור מעמיק יותר, לשמוע על ההיסטוריה של העיר מפי מישהו מקצועי ולקבל הרבה טיפים לאן עוד כדאי ללכת ואיפה כדאי לאכול ולשתות.

בלובלין גר מדריך ישראלי בשם אלון בנך, אשר מוציא מספר סיורים שונים בעיר לובלין. התרשמתי לטובה מאלון ומהידע שלו. הסיורים הבסיסיים - בעיר ובמוזיאון במיידנק - עולים 350 זלוטי לקבוצה של עד עשרה משתתפים. תוכלו ליצור איתו קשר בפרופיל הפייסבוק שלו.

פארק סאסקי (Saski)

הריאה הירוקה של העיר לובלין. פארק ירוק ומטופח, במרכזו מסתובבים טווסים (אפילו ראיתי טווס לבן). שווה לעשות סיבוב בפארק, או אם אתם מגיעים בקיץ, אפילו לקנות כמה מצרכים בסופר ולעשות פיקניק.

פארק סאסקי לובלין
פארק סאסקי לובלין
פארק סאסקי לובלין
טווס בפארק סאסקי

העיר העתיקה

המקום שאני הכי אוהבת להסתובב בו בערים אירופאיות הוא רובע העיר העתיקה. הבניינים שם מרהיבים ביופיים ותמיד עומד מאחוריהם סיפור מעניין. לובלין הינה עיר בעלת היסטוריה עשירה בת מאות שנים, אשר את עקבותיה ניתן למצוא בין כותלי העיר העתיקה. העיר העתיקה של לובלין היא אחת מהערים העתיקות, היפות והשמורות בפולין - בזמן מלחמת העולם השנייה כמעט ולא ספגה נזקים. 

ניתן להיכנס לעיר העתיקה מכיוון הטירה, דרך שער גרודצקה (Grodzka), שבעבר שימש כשער לרובע היהודי, או דרך שער קרקוב (Krakowska) שנמצא בצידה השני, על הדרך שהובילה לעיר קרקוב. כיום בשער קרקוב נמצא מוזיאון להיסטוריה של לובלין והקומה העליונה שלו מציעה נוף פנורמי לעיר.
הרובע בנוי בסגנון אורבני מימי הביניים ובתיו צבעוניים מאוד ושופעים עיטורים. במהלך היום ישנה אווירה רגועה, אבל, כאשר השמש שוקעת, העיר הופכת תוססת, עם פאבים רבים. בעיר העתיקה תוכלו למצוא, גם, את מרכז המידע לתיירים, קצת אחרי השער, מצד ימין.

העיר העתיקה לובלין
העיר העתיקה בלובלין
העיר העתיקה לובלין
העיר העתיקה בלובלין
העיר העתיקה לובלין
העיר העתיקה בלובלין
[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

טירת לובלין (Zamek Lubelski)

היסטורית טירת לובלין

טירת לובלין היא אחד האתרים הסמליים של העיר ושל האומנות הרומנסקית בפולין. ההיסטוריה של הטירה מתחילה במאה ה-12 והיא קשורה לדמויות היסטוריות רבות. הטירה, שרק המצודה שלה נשתמרה עד היום, נבנתה על ידי המלך הפולני קזימיר הגדול והיוותה כמקום מגוריה של המלוכה הפולנית, בעת מסעותיהם בין קרקוב לוילנה. 

ב-1 ביולי 1569 סוכם בה האיחוד הפולני-ליטאי. לפי ההסכם, שנחתם בטירה, הוקמה הממלכה הכפולה של שני העמים. מאוחר יותר, במהלך הפלישה השוודית פעולות צבאיות רבות גרמו להרס רציני של הטירה, אותו ניסו לתקן במחצית הראשונה של המאה ה-18, אך הנסיונות לא צלחו ולכן בתחילת המאה ה-19 הטירה נהרסה כליל. בתחילת המאה ה-19, על גבעה זו, נבנה בית כלא בסגנון גותי ושימש ככלא 128 שנים, בו נכלאו, בין השאר, מתנגדי המשטר הנאצי ולאחר מכן מתנגדי המשטר הסובייטי.

ומה יש פה היום?
כיום, בתוך טירת לובלין שוכן מוזיאון המספר על ההיסטוריה של העיר. כמו כן, במתחם שוכנת המצודה- המגדל של טירת לובלין, שכאמור הינו השריד היחידי מהטירה. המגדל הינו בעל 3 קומות, עובי קירותיו כ-3.4 מטרים והוא מתנשא לגובה של 30 מטרים. ניתן לטפס במדרגות לגג המצודה, שם תזכו בנוף של 360 מעלות על העיר. למרות שהטיפוס במדרגות לא קל, אני ממליצה לעשותו, שכן תזכו בנוף מרשים.

טירת לובלין
טירת לובלין
טירת לובלין
המגדל של טירת לובלין
תצפית על לובלין
הנוף מגג המגדל

כנסיית השילוש הקדוש בטירת לובלין (Holy Trinity)

כנסייה זו הוקמה על ידי המלך הפולני קזימיר הגדול וקירותיה הפנימיים מעוטרים בציורי קיר מרהיבים. הכנסייה הוכרזה כאתר מורשת אירופאית. הכנסייה מגשרת בין תרבות המערב לתרבות המזרח, מאחר והכנסייה עצמה היא קתולית, אך מעוטרת בציורים של אנשי כמורה מהכנסייה האורתודוכסית.

כנסית השילוש הקדוש בעיר לובלין
כנסית השילוש הקדוש

היסטוריה יהודית בלובלין

Grodzka Gate - NN Theatre - מוזיאון יהודי לובלין

מדובר על מוזיאון לא גדול, שהוקם על ידי פולנים תושבי העיר. המוזיאון מתבסס על משמעותו הסמלית וההיסטורית של מקום משכנו: שער גרודצקה. הרובע היהודי שכן צפונית לעיר העתיקה, ואחד משערי החומה, שער גרודצקה, שקיים גם כיום וזכה לכינוי "שער היהודים", הפריד בין האזור היהודי לאזור הנוצרי. בזמן מלחמת העולם השנייה מרבית הבתים שברובע היהודי נהרסו כליל. כיום, במקום שפעם היה הרובע היהודי יש אזור חניה ענק, מדשאות וכבישים חדשים שבעבר היו בתים, בתי כנסת ורחובות. חלק גדול משטח זה, כולל יסודות בתי הקהילה היהודית, נקבר מתחת לבטון, וזיכרונם של אלה שחיו כאן נקבר גם הוא.

מקימי המוזיאון לא יכלו להתעלם מהחלל הריק והחלו לאסוף תצלומים, להקליט זכרונות, לחפש מידע ולתעד. הם סרקו מבנה-מבנה, ועברו אדם אדם מבני הקהילה, שמנתה מעל 40,000 יהודים, ובמוזיאון הם מציגים את כל המידע שהצליחו למצוא (תהליך שנמשך גם היום). 

ניתן לבקר במוזיאון בימים שני עד שישי, בשעות מסוימות. יש הדרכה באנגלית והתשלום 12 זלוטי לאדם. לחצו כאן לאתר המוזיאון.

מחנה ההשמדה מיידנק

במהלך מלחמת העולם השנייה נשלחו למותם מרבית יהודי לובלין. כ-26,000 יהודים נשלחו למחנה ההשמדה בלזץ, בעוד ששאר היהודים, כ-8,000, נרצחו במחנה מיידנק אשר בלובלין. מיידנק היה מחנה ההשמדה השני בגודלו לאחר אושוויץ ולאחר שנת 1944 נוצל על ידי המשטרה החשאית הסובייטית כמחנה לחיילי הצבא האדום ולכן שרד ונשמר רובו ככולו.

כיום, אתר מחנה הריכוז הנאצי משמש כמוזיאון לאומי ובשטחו נמצאים מבנים ישנים כמו מבני האסירים ומגדלי השמירה. בכניסה יש אנדרטה עצומה ובה שישה סלעים שחורים, המסמלים את ששת מיליון היהודים שנרצחו, כאשר הצבע השחור מסמל את מצבם העגום של האסירים. לאורך כל המחנה ישנם שלטי הסבר גם בעברית.

המחנה ממוקם כ-4 קילומטרים מחוץ לעיר וניתן להגיע אליו במונית, או בתחבורה ציבורית (קו 158). הכניסה למחנה ההשמדה היא ללא תשלום.

Grodzka Gate - NN Theatre מוזיאון יהודי לובלין
Grodzka Gate - NN Theatre
Grodzka Gate - NN Theatre מוזיאון יהודי לובלין
Grodzka Gate - NN Theatre

אז איפה אוכלים בלובלין?

Restauracja Ego

במילה אחת: וואו! המסעדה שוכנת במלון חמישה כוכבים Hotel Alter, והאוכל שהוגש לנו- פשוט ללקק את האצבעות! מדובר במסעדת שף, ולכן המחירים יותר יקרים, אבל יחסית לארץ המחירים עדיין זולים. 

Stol i Wol

אם אתם בקטע של בשרים, זה המקום בשבילכם. מסעדה בעיר העתיקה עם מבחר של סטייקים, המבורגרים, ציפס ובירות.

MANDRAGORA

מסעדה עם אוכל יהודי-פולני אמיתי כמו גפילטפיש, רגל קרושה, כבד קצוץ ועוד. בעלי המסעדה הם בכלל פולנים שביקרו בישראל, התאהבו בה והחליטו להביא לפולין אוכל יהודי- פולני. המסעדה מעוצבת בסגנון בית יהודי פולני וברקע נשמעים שירים יהודים בסגנון הבה נגילה. גם המלצרים לבושים בסגנון יהודי.
כצמחונית טעמתי שם בעיקר את הפירוגי - כיסונים ממולאים בתפוח אדמה וגבינה- היה טעים. אני אישית פחות מתחברת לסגנון האוכל הזה, אבל שמעתי מחמאות משאר חברי הקבוצה בעלי השורשים הפולניים, שסיפרו כי האוכל ממש מזכיר להם את האוכל של סבתא. המסעדה אינה כשרה.

2PIER 

מסעדה הממוקמת בקומה החמישית, על הגג עם נוף לכיוון הפארק. האוכל במסעדה הוא מקומי עם טוויסט עכשיו. מומלץ להזמין מקומות לזמן השקיעה.

מסעדות מומלצות בלובלין
Restauracja Ego
מסעדות מומלצות בלובלין
Restauracja Ego

שופינג בלובלין

אין כמו קצת שופינג כדי לשמח לבב אנוש! ובלובלין בהחלט ניתן לשמח עם מגוון של קניונים ומותגים מקומיים ובינלאומיים. אספר על שלושת הקניונים העיקריים:

טרסה זמקובה (Tarasy Zamkowe) - קניון יפה ומרווח, בכלל לא עמוס, שנמצא ממש ליד העיר העתיקה. ניתן למצוא בו מותגים כמו H&M, זארה, פול אנד בר, חנות הנעליים המפורסמת CCC ועוד. שתי חנויות בגדים שאהבתי במיוחד - מוחיטו ואורסי. בקניון יש גם חנויות טואלטיקה כמו סופר פארם, רוסמן וHEBE. 

לרשימת החנויות המלאה בקניון טראסה זמקובה.

לובלין פלאזה (Lublin Plaza) - קניון יפה וקצת יותר עמוס, ניתן למצוא בו מותגים כמו H&M, חנות ההלבשה התחתונה ובגדי הים- קלזדוניה ועוד. בקניון אפשר למצוא גם את החנות המפורסמת TK Maxx שמוכרת בגדי מעצבים משנים קודמות במחירים נמוכים - שווה לבדוק. הקניון הזה הכי קרוב למלון בו ישנו ולכן התחלנו את הבוקר בהליכה אליו כדי להמיר כסף לזלוטי ולקנות סים בחנות PLAY שבקניון.

לרשימת החנויות המלאה בקניון לובלין פלאזה.

כמו כן, בקניון יש חנות של Ziaja - מדובר במותג פולני מפורסם, המייצר סדרת מוצרים לפנים, המבוססים על חלב עזים. המוצר הכי מפורסם שלהם הוא קרם פנים (יש שני סוגים: מספר 1 ומספר 2, כאשר מספר 1 מתאים ליום ומספר 2 הוא כבד יותר ומתאים לילה. אני מצאתי את קרם 2 כבד מידי גם ללילה ולדעתי הוא פחות מתאים לאקלים הארץ ישראלי). לפי החוויה האישית שלי והדיווחים של בנות ישראל, הקרמים ממש טובים וקרם אחד עולה רק 9 זלוטי! (ואפילו היו דיווחים על נשים שמצאו אותו בפחות). כמובן שאני הצטיידתי בסטוק של קרמים ומוצרים אחרים שלהם. את המוצרים של Ziaja ניתן לקנות בכל חנות טואליטיקה (אם הישראליות לא גמרו בדיוק את המלאי), אבל בחנות הרשמית תוכלו לקבל מהמוכרות הסברים מפורטים על המוצרים.

פליסיטי (Centrum Handlowe Atrium Felicity) - מרכז מסחרי ענק במרחק נסיעה של כ-20 דקות ממרכז העיר. יש המון חנויות, בית קולנוע, מכון כושר ומתחם אוכל גדול.

לרשימת החנויות המלאה בקניון ארטיון פליסיטי.

באופן כללי הדבר הכי זול, שלדעתי כדאי לקנות בפולין זה מוצרי טואלטיקה - המחירים ממש מגוחכים- לדוגמא: משחת שיניים של קולגייט ב-4 זלוטי, נוזל לשטיפת פה של ליסטרין ב-12 זלוטי, תחתוניות של אלוויז ב-10 זלוטי, דאודורנטים, איפור ועוד. אפשר לקנות את הכל בסופר פארם, ברוסמן או ב-HEBE. אם יש לכם כמה קילוגרמים פנויים במזוודה - לכו על זה.

החזר מיסים - במידה ואתם קונים בחנות אחת (בקנייה אחת, לא במצטבר) מעל 200 זלוטי, תוכלו לבקש טופס של החזר מס. כדי לקבל את הטופס אתם צריכים להציג דרכון ישראלי ובשדה התעופה לגשת לדוכן של global blue ולהציג את כל מה שרכשתם. 

לובלין עם ילדים

הנה כמה רעיונות לאטקציות שאפשר לבקר בהן (אבל לא רק) עם ילדים בלובלין:

פארק המים אקווה לובלין (Aqua Lublin)

פארק מים בו יש בריכת שחייה אולימפית, מגרש מים בצורת ספינת פיראטים, ג'קוזי, בריכה דמויית נהר מהיר, בריכה חיצונית מחוממת שפתוחה כל השנה, מגלשות, סאונה, חדר עיסוי ועוד. בכדי להתעדכן במחירים ובשעות הפתיחה, הכנסו לאתר של הפארק.

מוזיאון האוויר הפתוח של חיי הכפר 

MUSEUM OF THE LUBELSKIE VILLAGE - המוזיאון, המשתרע על שטח של 27 דונמים, מציג את אורח החיים של תושבי האזור הכפריים, כפי שהתקיים בעבר. המוזיאון כולו נמצא בטבע ובו טחנות רוח, חוות, בקתות ועוד. בעזרת המוזיאון ניתן להבין מה היו המנהגים, המסורות והחיים של אנשים מהעידן הקודם. כדי להתעדכן במחירים ובשעות הפתיחה הכנסו לאתר המוזיאון.

חדר בריחה (Let Me Out)

חדר בריחה שמתאים ל-2 עד 6 משתתפים. העלות למשחק של שעה משתנה בהתאם למספר המשתתפים (99 זלוטי ל-2 אנשים עד 149 זלוטי ל-6 משתתפים). פרטים נוספים באתר של החדר בריחה

מוזיאון בית המרקחת (Pharmacy Museum)

מוזיאון בעל שני חדרים, המתאר את היסטורית התרופות בפולין, תוך הצגת כלי רקיחת התרופות, ורהיטים מהמאה התשעה עשרה. אחד מהחדרים הוא שחזור של מעבדה בו גם ניתן לראות מתכונים ישנים, תרופות ומסמכים אחרים ששימשו את בית המרקחת. המוזיאון פתוח כל השנה, בימים רביעי עד שבת, בין השעות 11:00 ל-15:30 וללא תשלום. כתובת: Grodzka 5A, 20-400 Lublin

מה יש לעשות בלובלין

אטרקציות במחוז לובלין

אם יש לכם יותר זמן, אני ממליצה להרחיב את הטיול באזור, יש הרבה מקומות מעניינים מחוץ לעיר ואפשר לתכנן באזור טיול כוכב.

העיר העתיקה של זמושץ' - פנינת הרנסאנס של פולין (Zamość)

זמושץ' היא עיר מהממת ביופיה, הממוקמת כ-90 ק"מ מלובלין (כ-שעה וחצי נסיעה). העיר נוסדה ב-1580, על ידי האציל, המצביא והמדינאי יאן זמויסקי (Jan Zamoyski). יאן החליט להקים את עיר, שתהיה בבעלותו, על אדמותיו ובמיקום אסטרטגי - על המסלול המסחרי המחבר בין מערב אירופה לצפון אירופה עם הים השחור. יאן שכר את שירותיו של אדריכל איטלקי כדי לבנות את העיר כעיר מבצר, המוקפת חומות, בסגנון ראנסאנס איטלקי ומכאן גם יופיה של העיר, שהשתמר עד היום. יאן הזמין לעיר תושבים, בני מעמד גבוה, מלאומים שונים: יוונים, ארמנים, יהודים, ספרדים ובהמשך גם גרמנים, הונגרים וסקוטים. בהתאם, ניתן לראות בעיר את המאפיינים השונים של כל תרבות ותרבות. הביצורים של זאמושץ' הוכיחו את עצמם גם כנגד המתקפות של הקוזאקים בשנת 1648, וגם כמה שנים לאחר מכן כאשר הצבא השוודי נכשל בכיבושה והיא הייתה אחת הערים היחידות בפולין שלא נכנעה לצבא השוודי. בזמן מלחמת העולם השנייה העיר לא נפגעה מאחר והנאצים יעדו אותה להיות עיר נופש גרמנית

בשנת 1992 הוכרזה העיר על ידי אונסקו כאתר מורשת עולמי לפי הנימוק הבא: "זמושץ' היא דוגמה ייחודית לעיר רנסנס במרכז אירופה, שתוכננה ועוצבה באופן עקבי על פי התיאוריות האיטלקיות של 'העיר האידיאלית'. זמושץ' היא דוגמא בולטת לגישה חדשנית לתכנון ערים, המשלבת את תפקידי האנסמבל העירוני, בית מגורים ומבצר, בהתאם לתפיסת הרנסנס המיושמת באופן עקבי. התוצאה היא הרכב עירוני, הומוגני, סגנוני עם רמה גבוהה של ערכי אדריכלות ונוף."

כיום חיים בעיר כ-66,000 תושבים (רובם חיים מחוץ לעיר העתיקה) והיא העיר השניה בגודלה במחוז לובלין (העיר לובלין, כמובן, היא הגדולה ביותר). בעיר העתיקה, ישנם יותר מ-100 מבנים בעלי ערך אמנותי והיסטורי.

זמושץ Zamość
Zamość
זמושץ פולין

איך מגיעים לעיר זמושץ'? 

מי שעם רכב- פשוט שם בוויז Zamość ומי שלא- יכול לנסוע באוטובוס בעלות של 15 זלוטי מלובלין לזמושץ'. האוטובוס יוצא כל שעה.

אז מה עושים בזמושץ'? 

סיור בעיר העתיקה

כפי שכבר ציינתי, לדעתי, הדרך הטובה ביותר להכיר את העיר באמת, היא לקחת סיור עם מדריך מקומי. אני ממליצה לתאם סיור דרך מרכז המידע לתיירים. הסיור באנגלית ואתם יכולים לקבוע מתי הסיור יתחיל (בין 10 ל-15) ומה יהיה אורכו (בין 3.5 ל- 5.5 שעות). עלות הסיור מתחילה ב-260 זלוטי לקבוצה. המדריך יקח אתכם לאתרים החשובים והמעניינים בעיר ויספר לכם על ההיסטוריה שלה. כתובת המייל של המשרד: zci@zamosc.pl
למי שאין כוח להסתובב ברגל, ישנה אפשרות נוספת לסיור בעיר והיא ברכב גולף - מדובר בסיור של חצי שעה, או שעה. ניתן למצוא את הרכבים בכיכר השוק הגדולה (Rynek Wielki) או בכיכר שוק המים (Rynek Wodny).

אם החלטתם לא לקחת סיור, כדאי לכם לעבור במרכז המידע לתיירים ולקחת מפה של העיר, עליה מסומנות כל האטרקציות המעניינות בעיר. המשרדים נמצאים בכיכר המרכזית- Rynek Wielki 13.

כיכר השוק הגדולה (Rynek Wielki)

נחשבת אחת מהכיכרות היפות בפולין. צורתה היא ריבוע, כאשר אורך כל צלע הוא 100 מטר והיא מוקפת בבניינים יפיפיים וצבעוניים. אני הסתובבתי בכיכר ופשוט לא יכולתי להפסיק לצלם- זהו סגנון הבניה המועדף עליי. 

זמושץ פולין
כיכר השוק הגדולה

המוזיאון הלאומי של זמושץ' (The Zamojskie Museum)

במוזיאון זה תוכלו ללמוד על ההיסטוריה של העיר מאז הקמתה ב-1580 ועד שפולין קיבלה עצמאות בשנת 1920. כמו כן, מאחר והמוזיאון הוקם בבית שהיה שייך למשפחה ארמנית, ניתן גם לראות כיצד המשפחה חיה. עלות כניסה: 9 זלוטי לאדם. פעם בשבוע יש יום שהכניסה בו היא חינם (היום משתנה כל חודש- תוכלו לבדוק זאת באתר של המוזיאון).
במידה ותרצו לקבל הדרכה (באנגלית) במוזיאון תצטרכו לתאם זאת מראש עם המוזיאון (עלות: 40 זלוטי לקבוצה להדרכה של שעה). 

העיר העתיקה של זמושץ’
בניניים בסגנון ארמני

המוזיאון להיסטוריה צבאית וכלי נשק

Arsenal Museum - Prochownia - במוזיאון זה תוכלו ללמוד על ההיסטוריה הצבאית המעניינת של העיר. ישנם 3 חלקים למוזיאון (כל אחד עולה 10 זלוטי לאדם ואם לוקחים את כולם, אז המחיר הוא 25 זלוטי): שני אולמות ומופע אור-קולי, הנמשך 25 דקות (יש לתאם עם המוזיאון מראש אם ברצונכם לראותו באנגלית).

בית הכנסת בזמושץ'

Synagoga w ZamoSciu
זהו בית הכנסת בסגנון רנאסנס היחידי ששרד בפולין. בזמן מלחמת העולם השנייה, הנאצים הפכו את בית הכנסת לנגרייה. לאחר המלחמה, הבניין שוחזר והפך לספרייה ציבורית עד שנת 2005. בית הכנסת מבפנים מרשים מאוד ומשמש כיום גם כמוזיאון. עלות כניסה: 7 זלוטי לאדם.

בית הכנסת בזמושץ'
בית הכנסת בזמושץ'

סיור בקווי הביצורים של העיר (nadszaniec)

מסלול תיירות תת קרקעי העובר לאורך גלריות הירי עד לבסטון מספר 7 - הגדול מבין שבעת המעוזים, שחסמו את הגישה למבצר זמושץ'. מדובר במסלול תת קרקעי של 0.5 ק"מ במהלכו יכולים המבקרים ללמוד על השינויים שחלו בביצורי זמושץ' במהלך 250 שנות קיומם ולדמיין איך זה להיות מגן המצודה.

בבסטון מספר 7 זכינו לירות בתותח אמיתי! אחת החוויות המרגשות.

זמושץ פולין

לינה בזמושץ' 

אומנם אנחנו לא הספקנו לישון בזמושץ', אבל ביקשתי מהמדריך המקומי שלנו המלצות למלונות טובים בעיר עבורכם:

Hotel Zamojski & SPA

מלון 4 כוכבים השוכן בבניין משופץ ליד העירייה בלב העיר העתיקה. מתאים לקבוצות גדולות, משפחות וזוגות.

מלון ארטה (Hotel Arte)

מלון בוטיק יפה, מתאים בעיקר לזוגות.

מלון 77 (Hotel77)

גם מלון בוטיק יפה שמתאים לזוגות.

לחיפוש מלונות נוספים בזמושץ'

מצרפת לכם סרטון קצר של צילומי העיר מלמעלה על ידי רחפן כדי שתוכלו להתרשם מיופיה:

קאייקים 

אטרקצייה כייפית נוספת היא שייט על נהר הוייפש (Wieprz) בקייאק. השייט שאנחנו עשינו לא היה אקסטרימי, מדובר בנהר רגוע בעומק של כ-40 ס"מ. הנהר זורם דרך היער, הרחק מן הכביש וההמולה. ידידותי לילדים. 
אנחנו בחרנו במסלול באורך של שעתיים מהכפר אוברוץ׳ (obrocz) ועד העיירה זבייז׳יניץ (zwierzyniec).

את הקייקאקים שכרנו מחברת splywy-roztocze. מחיר לקייאק זוגי לשייט של שעתיים הוא 50 זלוטי. אבל מי שמעוניין, ניתן להשכיר לזמן ארוך יותר ולסיים בנקודות אחרות (המחיר משתנה בהתאם). או לצאת למסלול יותר אקסטרימי (ממש רפטינג). לפרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר החברה (מומלץ להשתמש בדפדפן כרום שמתרגם אוטומטית את האתר מאחר והאתר הוא בשפה הפולנית) או פשוט לבקש מהקבלה במלון בו אתם שוהים לעזור לכם בתיאום.

קייאקים בלובלין
תחילת המסלול
קייאקים בלובלין
נהר הוייפש
אטרקציות במחוז לובלין
באגם היפיפיה הזה סיימנו את מסלול הקייקאים

אם קראתם עד לכאן, בטח הבנתם שהספקתי הרבה מאוד ביומיים הללו, ולא סתם. לטיול בלובלין הוזמנתי על ידי לשכת התיירות של לובלין ומלון המפטון ביי הילטון. בזכותם גיליתי עיר מעניינת, השוכנת במחוז יפיפיה. בשום שלב לא התבקשתי לכתוב פוסט בתמורה לאירוח שלי, אבל מאחר ומאוד התרשמתי לטובה מהאזור, בחרתי לכתוב ולספר לכם על לובלין שהיא יעד אטרקטיבי ביותר.
תודה מיוחדת מגיעה גם למיכל בן ארי מנור, בעלת הבלוג המהמם "רואה עולם", שהמליצה עלי להגיע לטיול זה. מיכל ביקרה בפולין במספר ערים מעניינות נוספות - מצרפת לכם לינק לפוסטים שלה על פולין.

לקריאה נוספת

אהבתם את הפוסט? אשמח לשמוע על כך בתגובות
מכירים מישהו שעשוי לאהוב טיול כזה? שלחו לו את הפוסט!

נהנים מהתוכן? עקבו אחרי באינסטגרם להמלצות ייחודיות שלא מופיעות בבלוג

13 תגובות

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share141
Pin
WhatsApp
Telegram