Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

נחל דוד, גב חלון ומערת דודים


בתוך שמורת עין גדי נמצא מסלול יפיפה עם מפלים, בריכות, גבים ותצפיות משגעות לים המלח. בניתי מסלול טיול המשלב את מפל דוד, גב חלון ומערת דודים  - אם אתם מחפשים טיול מרענן באזור ים-המלח, לפניכם אופציה מעולה.
הגעה:
חניון שמורת טבע עין גדי
עונה מומלצת:
כל השנה
מסלול:
1.5 ק"מ (כ-שעה, קווי) / 3.5 ק"מ (כ-3 שעות, קווי) / 6 ק"מ (כ-5 שעות, קווי)
דרגת קושי:
קל / בינוני / מיטיבי לכת

לכבוד יום הנישואין השני שלנו, החלטתי לארגן לנו חופשה באזור ים המלח. את יום הנישואין הראשון בילינו בחופשה במכתש רמון. השנה חיפשתי אזור לא פחות מדהים – ולכן ים המלח נבחר! אנחנו מאוד אוהבים לשלב פינוק וטיולים בטבע ולכן חיפשתי לנו מסלולי טיול באזור ים המלח. נזכרתי שראיתי פעם באינסטגרם תמונה של גב מאוד מיוחד בשם גב חלון ולכן תכננתי טיול המשלב הגעה לגב חלון וביקור באחת השמורות היפות בארץ – שמורת עין גדי.

הטיול המוצע בפוסט זה משלב ביקור במפל דוד, גב חלון, מפל ומערת דודים, ובנוי באופן שלא מחייב ביקור בכל המקומות. במידה ואתם מחפשים טיול קל, שמתאים למשפחות, בחרו את המסלול הכחול בלבד (ראו מפה בהמשך), שכולל ביקור במפל דוד. במידה ואתם מחפשים טיול למיטיבי לכת עם תצפיות משגעות לים המלח, הוסיפו את המסלול הירוק, שכולל טיפוס מעלה עד לגב חלון. במידה ואתם מחפשים טיול עם בריכות כיפיות, מפלים ומערה נסתרת, הוסיפו את המסלול האדום, שכולל ביקור במפל ובמערת דודים.

עונה מומלצת: אביב, סתיו, חורף. העליה לגב חלון אינה מומלצת בקיץ. רוב המסלול אינו מוצל, היום המושלם לטיול יהיה יום שמתאים גם להליכה בשמש וגם לרחצה בבריכות ובגבים. אנחנו טיילנו באפריל והיה נהדר.

אורך המסלול: 1.5 ק"מ למפל דוד ובחזרה, תוספת למפל ולמערת דודים וחזרה – 2 ק"מ, תוספת לגב חלון ובחזרה – 2.5 ק"מ. סה"כ מסלול מוצע: 6 ק"מ.

רמת קושי: מפל דוד – קל, גב חלון – מיטיבי לכת, מערת דודים – מיטיבי לכת.

*שימו לב, בשל משבר הקורונה, נדרש להזמין מקום מראש באתר של שמורת הטבע והגנים

למפת הטיול

נחל דוד מפה
מקרא: מסלול כחול – מפל דוד, מסלול אדום- מפל ומערת דודים, מסלול ירוק- גב חלון

מסלול טיול נחל דוד, ים המלח

שמורת עין גדי ונחל דוד בפרט, מהווים נווה מדבר באזור ים המלח הצחיח ולכן המסלול למפל דוד הוא אחד המסלולים הפופולאריים למטיילים ישראלים ולתיירים מחו"ל. מפל ונחל דוד נקראים על שמו של דוד המלך, אשר הסתתר במקום מפני שאול וצבאו. שמורת עין גדי היא אחד המקומות הטובים לראות חיות בר של האזור משוטטות בצורה חופשית. אם יתמזל מזלכם תפגשו ביעלים, או בשפני סלע.

המסלול מתחיל מחניית שמורת עין גדי ומתפתל בנוף צחיח של עצי שיטה ושיחים נמוכים, המלווה במפלים, בריכות ומעיינות מים מתוקים ומסתיים במפל דוד. בנחל דוד זורמים מים בכל ימות השנה, אז אל תשכחו לארוז אתכם בגדי ים. המסלול ברמת קושי קלה ובחלקו אף מונגש (400 מטרים עד לבריכת המים הראשונה). מי שהחליט להסתפק במסלול הקצר, יחזור אל החניון באותה הדרך שבה הגיע, רק הפעם בגדה הדרומית.

טיפ של אלופים - בגלל הפופולאריות של נחל דוד, ובפרט אם אתם מגיעים בסוף שבוע, אני ממליצה להתחיל את המסלול מוקדם ככל האפשר כדי ליהנות ממסלול ריק ושקט יחסית וכדי שהבריכות יהיו רק שלכם.

נחל דוד ים המלח
נחל דוד
מפל דוד
מפל דוד

מסלול טיול נחל דוד וגב חלון

לאחר מפל דוד נפנה שמאלה ונתחיל לטפס במעלה השביל התלול, לכיוון מעיין עין גדי והמקדש הכלקוליתי. במהלך העלייה, נוכל גם ליהנות מהנוף הנשקף אל ים המלח, ערוץ נחל דוד ובית ספר שדה. נגיע למעיין "עין שולמית“, מיד לאחר המעיין השביל יתפצל ונבחר להמשיך ישר אל המקדש הכלקוליתי (שימו לב, ימינה בפיצול זה היא הדרך המובילה אל מערת דודים –תיאור בסיפור דרך זה בהמשך).

המקדש הכלקוליתי הוא מתחם עתיק מלפני כ-5000 – 6000 שנים ומשערים ששימש כמקום פולחן. בנקודה זו ישנה תצפית מרהיבה אל ים המלח והיא נקודה מצוינת לעצירת התרעננות.

המקדש הכלקוליתי בעין גדי
המקדש הכלקוליתי בעין גדי
נקודת תצפית ים המלח
נקודת תצפית נהדרת על ים המלח

מהמקדש נוכל לבחור לטפס אל מעיין "עין גדי" (מעיין קטן, בו ניתן לשכשך רגליים), או להמשיך לכיוון גב חלון. משרידי המקדש נפנה ימינה, אל סימון שבילים ירוק (נקרא גם "שביל צפית“), בקניון החשוף של נחל דוד. לאחר כ-600 מטרים נגיע לפיצול בו נפנה ימינה בשביל המסומן באדום. בשלב זה השביל הופך צר ומפותל זרוע במפלונים ובגבים, המצריכים שימוש ביתדות. לאחר כ-15 דקות הליכה נגיע אל גב חלון.

גבים בשמורת עין גדי
נחל דוד גב חלון

[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

גב חלון

גב חלון נמצא בראשו של מפל החלון – בין קירות הקניון נפתח חלון (ומכאן קיבל את שמו), ממנו נשקף נוף יפיפיה של ים המלח והרי מואב. כל האזור של הגב מוצל ואם תגיעו לאחר החורף הגב יהיה מלא במים. לאחר שיטפונות, גם מפל החלון זורם. מגב חלון, נחזור באותה הדרך ממנה הגענו.

שימו לב, הפקחים סוגרים את הכניסה אל גב חלון בשעה 13:30 שעון חורף ו-14:30 שעון קיץ, מאחר והשמורה היא גם של בעלי החיים ורוצים לאפשר להם להסתובב בה חופשי באין מפריע, לכן כדאי להתחיל את המסלול יחסית מוקדם ולהספיק להגיע לגב חלון׳ בטרם סגירתו.

טיול מעגלי הר ישי וגב חלון

יש מספר וריאציות לבקר בנקודות הציון- מפל דוד, גב חלון, מערת דודים. התכנון המקורי שלנו היה לעשות טיול מעגלי של הר ישי וגב חלון, המתחיל מהכניסה לבית ספר שדה, מטפס בסימון השבילים השחור עד לפסגת הר ישי, משם לגב חלון, לאחר מכן יורד למקדש הכלכוליתי ואז לנחל דוד. ביום שהגענו הראות לא הייתה טובה ולכן הומלץ לנו לוותר על הר ישי. זהו מסלול למיטיבי לכת בלבד, שאורכו כ-8 ק"מ.

גב חלון
גב חלון
גב חלון נחל דוד
עכשיו אתם מבינים למה הוא נקרא גב חלון?

מסלול טיול מפל ומערת דודים

מערת דודים היא מערה בראש מפל דוד, לצידה מפל דודים ובריכה צלולה וקרירה. המערה הזו יחסית נסתרת ולא הרבה מטיילים המגיעים לשמורה מגיעים אליה. אם אתם מיטיבי לכת אני ממליצה לא להחמיץ את ההגעה אליה!

במידה וחזרתם מגב חלון, בפיצול שלפני "עין שולמית“ המשיכו ישר לכיוון מערכת דודים. במידה וטיפסתם מעלה, ממפל דוד, פנו ימינה בפיצול שאחרי "עין שולמית". מכאן המשיכו בירידה מתונה, שלאורכה מספר בריכות מים יפות וצלולות בצבע כחול-ירוק. זה זמן מצוין לרדת לבגדי ים וליהנות מהמים הקרירים.

שמורת עין גדי
גבים צלולים בשמורת עין גדי

לאחר מכן נמשיך את ההליכה בגדה הצפונית עד שנגיע לצוק של מפל דוד. הירידה אל עבר מערת דודים מתבצעת בעזרת יתדות במצוק שגובהו כ-5 מטרים. אזור המערה, המפל והבריכה מוצלים. זוהי נקודת נוספת מצוינת לעצירה ולהתרעננות! מכאן נחזור באותה הדרך בה הגענו אל החניון.

מפל דודים
נחל דוד מערת דודים

יולו בלוג אינסטגרם

שמורת עין גדי ונחל דוד - פרטים נוספים

עלות כניסה: 28 ₪ למבוגר, 14 ש”ח לילד. כניסה בחינם למחזיקי כרטיס מטמון של רשות הטבע והגנים.

שעות פתיחת השמורה: א’-ה’ ושבת: 08:00 עד 17:00 (ובשעון חורף עד 16:00), ימי שישי וערבי חג: 08:00-16:00 (ובשעון חורף עד 15:00). שימו לב, הכניסה לשמורה מתאפשרת עד שעה לפני שעות הסגירה הרשומות. הכניסה לשמורה דרך בית ספר שדה נסגרת ב-14:00 (ובשעון חורף ב-12:00).

איך מגיעים? “שמורת טבע עין גדי" בוויז.

נגישות: מסלול נגיש של 400 מטרים עד למרפסת תצפית לבריכה התחתונה ולמפל המים שיורד אליה.

מערת דודים עין גדי
שערות שולמית במערת דודים

מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

8 תגובות

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share
Pin36
WhatsApp
Telegram