Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

סוף שבוע במכתש רמון - היהלום של הנגב


מכתש רמון והעיירה מצפה רמון הן מזמן לא רק נקודת התרעננות בדרך לאילת. האיזור שופע בתופעות טבע מרהיבות וייחודיות בקנה מידה עולמי והשילוב עם מגוון אפשרויות לינה ואוכל מצוינות, הופכות אותו למקום המושלם לחופשת סוף שבוע ארוכה.
הגעה:
מצפה רמון, ישראל

את חגיגות יום הנישואין הראשון שלנו תכננו בקפידה זמן רב מראש. הפעם החלטנו שאנחנו רוצים לבלות באחד המקומות המדהימים (לדעתנו) בארץ- מכתש רמון. במכתש יש נוף ייחודי ועוצר נשימה וכמו כן, על אחד הצוקים שלו שוכן אחד מבתי המלון היוקרתיים בארץ, אשר זמן רב תיכננו לבקר בו - מלון בראשית.
בחלק הראשון של הטיול טיילנו בתוך המכתש עצמו, הספקנו להכיר קצת את העיירה מצפה רמון וישנו בצימר שקט ומקסים ובחלקו השני של הטיול, בעיקר, התפנקנו במלון בראשית.

קצת על מכתש רמון

מכתש רמון הוא מכתש הסחיפה (מכתש אירוזי) הגדול בעולם והוא מרכזן של שתי שמורות טבע גדולות - שמורת הר הנגב ושמורת מצוק הצינים. מכתש סחיפה נוצר על ידי זרימת מים וסחיפה עקבית במשך מיליוני שנים, בניגוד למכתשים אחרים, הנוצרים מפגיעה של מטאוריטים. בעולם כולו קיימים שבעה מכתשים כאלה, הנמצאים כולם בנגב ובסיני. בכדי לנסות לתת לכם פרופרציות לגודלו העצום של המכתש נציין כי אורכו 40 קילומטרים, רוחבו מגיע עד כדי 9 קילומטרים ועומקו היחסי כ-400 מטרים והוא, בעצם, נוצר בתהליך שתחילתו לפני 150 מיליון שנים!
מקור השם רמון הוא במילה הערבית "ראמאן", שמקורה לא וודאי וייתכן שהוא כינוי לרומאים, אשר עברו באזור לפני 2,000 שנים בדרך הבשמים. 

על קצה המכתש שוכנת העיירה מצפה רמון, שהינה היישוב היחיד בקרבת המכתש. מצפה רמון הוקמה בשנת 1951, כמחנה עבודה לפועלים, שסללו את הדרך לאילת, וב-1956 הפכה ליישוב קבע. מצפה הפכה לאחת מעיירות הפיתוח הדרומיות של ישראל ואליה נשלחו עולים חדשים רבים. כיום, מתגוררים בה כ-5000 תושבים ואוכלוסייתה מגוונת ומורכבת ממשפחות מקימי המקום, מעולים ותיקים וחדשים, מגרעין תורני, ממשפחות אנשי צבא מהבסיסים הסמוכים וצעירים, שבשנים האחרונות מגיעים למקום.
העיירה ממוקמת בגובה 800 מטרים מעל פני הים. המיקום והגובה מעניקים למצפה רמון אקלים מדברי מיוחד בכל עונות השנה- מזג האוויר בקיץ חם אך לא מעיק במיוחד ובחורף קר מאוד ואחת לכמה שנים אף יורד שלג.
לשמחתנו, מצפה רמון לאט, לאט משנה את תדמיתה בקרב הישראלים, מעיר נידחת ונקודת עצירה להתרעננות בדרך לאילת, למקום תיירותי שיש לו הרבה מה להציע.

טיפ של אלופים - מומלץ להצטייד בבגדים חמים גם בקיץ, שכן הערבים במצפה רמון עשויים להיות קרירים גם בעונה זו.

מכתש רמון

לינה באזור מכתש רמון

בחופשה זו בחרנו לבלות בשני מקומות לינה - בצימר שקט ומפנק, ובמלון בראשית המפואר.

חוות "נועם במדבר"

חוות ״נועם במדבר״ ממוקמת כ-3 ק"מ צפונית למצפה רמון, ומציעה מספר אפשרויות לינה: שני צימרים שקטים בבניה אקולוגית (הצימרים בנויים מלבני בוץ וטיח אדמה), או אירוח מדברי בסגנון בדואי (לינת שטח על גבי מחצלות ומזרנים). מתחם האירוח המדברי מתאים, בעיקר, למשפחות וקבוצות ובנוסף למאהל הבדואי יש בו תאי שירותים ומקלחות עם מים חמים, עמדת מנגל, פינת מדורה, תאורה ונקודת חשמל, מתקני חימום לחורף ומיזוג לקיץ. מאחר והיינו בחופשה רומנטית בחרנו לישון בצימר.

חוות נועם במדבר צימרים
צימר חוות נועם במדבר

צימרים במצפה רמון

הצימרים מרוחקים ממתחם האירוח המדברי ומספקים חוויה מדברית שקטה ונעימה. בכל צימר חדר שינה הצופה אל כרם גפנים, מטבחון ובו ערכת קפה, קומקום חשמלי וכלי מטבח, חדר רחצה עם ג'קוזי זוגי מפנק, מרפסת מוצלת ובריכת שכשוך. ניתן להוסיף 100 ש"ח ולקבל ארוחת בוקר. לדעתנו ארוחת הבוקר הייתה די בסיסית ואפשר לשקול לוותר עליה.

בסך הכל נהננו מהאווירה במתחם ומהצימר המפנק ואנחנו ממליצים על המקום.

צימר מצפה רמון
צימר חוות נועם במדבר
חוות נועם במדבר
צימר חוות נועם במדבר

מלון בראשית - קו ראשון למכתש רמון

מלון בראשית, מקבוצת מלונות היוקרה של רשת ישרוטל, הוא, ללא ספק, אחד המלונות הטובים ביותר שהיינו בהם בישראל. למרות המחיר היקר יחסית לאירוח במלון, לדעתי, זו חוויה שלא כדאי לפספס. כתבתי פוסט נפרד המתאר את החוויה שלנו במלון בראשית.

מלון בראשית ישרוטל
בריכת האינפיניטי במלון בראשית
[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

מסלולי טיול במכתש רמון

לדעתנו, הדרך הכי טובה לחוות את המכתש היא דרך הרגליים! במכתש רמון יש מסלולי טיול רבים ואנחנו בחרנו במסלול הבא:

גבעת חרוט, נחל ארדון ופרסת נקרות

  • רמת קושי: קל עד בינוני.
  • משך הטיול: כ-3.5 שעות.
  • מסלול מעגלי.

הגעה: המסלול ממוקם בדרום מכתש רמון, והגישה אליו כרוכה בנסיעה בדרכי עפר עבירות לכל רכב. המסלול מתחיל מחניון יום ׳עין סהרונים׳ וכדי להגיע אליו יש לנסוע לכיוון חניון בארות על פי השילוט בכביש המכתש. משם יש להמשיך צפונה כחצי קילומטר בדרך המסומנת בצבע שחור. כאשר מגיעים לפיצול, יש לפנות ימינה בדרך העפר המסומנת באדום ולהמשיך בה כ־3 ק“מ עד לחניון יום ׳עין סהרונים׳- שם מחנים את הרכב. מומלץ להצטייד במפת סימון שבילים מעבר לתיאור המסלול שתמצאו כאן, כדי לא להתבלבל בדרך.

תיאור מסלול: מהחניון יורדת דרך עפר לעבר נחל ארדון (סימון שבילים שחור). כבר מכאן, ניתן להבחין באופק בגבעת חרוט- הקרויה על שם צורתה. כאשר תגיעו לפיצול שבילים ליד עץ שיטה תוכלו לבחור לעלות לתצפית מגבעת חרוט (סימון שבילים כחול), או להמשיך במסלול ימינה (סימון שבילים שחור). מאחר והתחלנו את הטיול בשעה יחסית מאוחרת, בחרנו לוותר הפעם על התצפית. למי שיש יותר זמן ויבחר לטפס לתצפית- יזכה בתצפית פנורמית על בקעת ארדון.

כאמור, מגבעת חרוט המשכנו לעקוב אחר הסימון השחור לאורך מסלול יפיפה בבקעת ארדון, כאשר צבע החול שמסביבנו חגג בגווני אדום מרהיבים. משמאלכם תוכלו להבחין במספר תופעות טבע מעניינות: שכבות סלע חרסית במגוון צבעים ודייקים אשר חודרים שכבות אלה. דייק הוא תופעה בה סלע געשי מותך (מאגמה) חדר כלפי מעלה בסדק בסלע, הצטנן והתמצק לכדי סלע קשה.

כאשר מגיעים לפיצול השחור, האדום והכחול, תוכלו לבחור להמשיך במסלול הכחול לכיוון פרסת נקרות, או למי שמעוניין לקצר את הטיול - במסלול האדום. לדעתנו, שווה להמשיך ולהגיע גם ל"פרסת נקרות" המיוחדת, שכשמה כן היא – צורת פרסה קניונית בנחל נקרות.

לאחר הליכה קצרה במעלה נחל נקרות תגיעו אל נקיק פרסת נקרות. בכניסה, מצד שמאל תוכלו למצוא מערה עמוקה ורחבה אליה אפשר להיכנס. מכאן יש להמשיך במעלה הנקיק, שעומקו כ–15 מ' והמרחק בין קירותיו 2-3 מ' בלבד. זה הזמן לעצור ולנצל את הצל להפסקת קפה ונישנושים. לאחר כ–300 מ' מתרחב הנחל ויש להמשיך עם המסלול הכחול ימינה עד הגיעכם לפיצול הכחול, ירוק אדום ליד חאן סהרונים. משם ניתן להמשיך בקיצור הדרך על המסלול הירוק בחזרה לחניון יום סהרונים (זוהי דרך חדשה יחסית). 

טיפ של זהירים - המסלול ברובו אינו מוצל, ולכן פחות מתאים לעונת הקיץ החמה. אל תשכחו להצטייד בכמות מים מספקת.

מכתש רמון גבעת חרוט
תחילת המסלול במכתש
מסלול טיול במכתש רמון
הפיצול בדרך לפרסת נקרות
מכתש רמון דייק
דייק -תופעת טבע מעניינת

פרסת נקרות
בתוך פרסת נקרות

המנסרה (הנגרייה)

  • רמת קושי: קל.
  • משך הטיול: כחצי שעה
  • מסלול מעגלי.

הגעה: יורדים בכביש ממצפה רמון לכיוון אילת וכעבור כמה דקות מגיעים לפניה ימינה משולטת.

המנסרה היא גבעת אבן חול בתוך מכתש רמון, וכאשר תגיעו למקום תבינו מהיכן קיבלה את שמה: עמודי החול המרכיבים את הגבעה דומים לעמודים ולוחות עץ בנגריה. אבני־החול הן תופעה גיאולוגית נדירה יחסית- האבנים ”נאפו“ כאן בחום גבוה וכשהתקררו התגבשו בצורות מרהיבות עין בדמות מנסרות. רשות הטבע והגנים התקינה שביל מיוחד, שבו אפשר לצעוד מבלי לפגוע באבנים.

המנסרה
שביל הגישה למנסרה
המנסרה מכתש רמון
אבנים בדמות מנסרות

תצפית על המכתש מ"המרפסת"

מבנה זה הוא מרפסת תלויה מעל תהומות המכתש, שקק"ל בנתה. מהמרפסת תוכלו לחזות בתצפית נפלאה של המכתש.

הגעה: ניתן להגיע אל התצפית מרחבת החניה של מרכז המבקרים במצפה רמון.

המרפסת מכתש רמון
תצפית על המכתש מהמרפסת
מצפה המרפסת מכתש רמון
המרפסת הצופה אל המכתש

מרכז מבקרים רמון

  • משך הסיור: שעה
  • הביקור במרכז המבקרים הינו בתשלום

הגעה: על שפתו של המצוק הצפוני של מכתש רמון הוקם מרכז מבקרים, המשקיף אל עבר המכתש. 

במרכז המבקרים ארבעה חדרי תצוגה מעניינים: השניים הראשונים מציגים את סיפורו המרתק של האסטרונאוט אל"מ אילן רמון ז“ל, אשר נהרג עם התרסקותה של מעבורת החלל ׳״קולומביה״ והיה האסטורונאוט הישראלי הראשון. חדר נוסף מסביר על היווצרות המכתש ועל התופעות הגאולוגיות הייחודיות לו והחדר האחרון מסביר על עולם החי והצומח המופלא המתקיים באזור זה.

אנחנו מאוד נהננו והחכמנו בסיור. מומלץ!

מרכז מבקרים רמון
מייצג במרכז המבקרים
מרכז מבקרים רמון
מרכז מבקרים מכתש רמון

צפייה בשקיעה זריחה מהר גמל

הר גמל הוא גבעה קטנה, הנמצאת בפאתיה המערביים של מצפה רמון וזכה לשמו בשל צורתו המזכירה גמל רובץ, שעל דבשתו נמצא המצפה. כדי להגיע למרפסת התצפית, יש לטפס על גבי גרם מדרגות צר (בזהירות!). שימו לב שהשקיעה היא לא במכתש רמון, אלא בכיוון מערב, אבל כל המכתש נצבע בצבעי אדום-כתום מרהיבים.

הגעה: יש לנסוע על הרחוב הראשי במצפה רמון- שדרות בן גוריון, בעקבות השילוט להר גמל, משם לפנות לרחוב רחבעם זאבי ובכיכר להמשיך ישר עד למצפה (או פשוט לשים בוויז הר גמל).

הר גמל מצפה רמון
הר גמל

רובע דרכי הבשמים

רובע דרכי הבשמים הוא מתחם של האנגרים בכניסה למצפה רמון, ששינה את ייעודו מאזור תעשיה למתחם תיירותי. ברובע תוכלו למצוא אמנים, בעלי מקצוע, מתחמי קניות, מסעדות, פאבים ושלל עסקים מרתקים.

אנחנו אכלנו במסעדה ובמאפייה במתחם ומאוד נהננו (תוכלו לקרוא על כך בפרק האוכל).

מצפה רמון רובע דרכי הבשמים
רובע דרך הבשמים

מסלול טיול נוסף מומלץ בקרבת האזור הוא גן לאומי עבדת. עבדת הוא אתר של רשות הטבע והגנין ואתר מורשת עולמי של אונסק"ו. באתר מספר מסלולים, הצופנים בחובם סיפורים מרתקים על ההיסטוריה של המקום ושל העם הנבטי.

מסעדות מומלצות במצפה רמון

מאפיית לשה

לשה היא מאפייה כשרה המציעה מאפים ייחודיים כמו לחמי מחמצת, לחמניות, מלוחים, מתוקים וגם סנדוויצ'ים מושקעים ומוצרי מזון ייחודיים של יצרנים קטנים. ניתן לקחת מוצרים הביתהלפיקניק, או לשבת בשולחנות מחוץ למאפייה.
את המאפייה פתחה הדס מאיר לפני חמש שנים. הדס הגיעה למצפה רמון מתוך רצון לעשות שינוי בחיים שלה- והפכה מאשת שיווק לאופה. אנחנו אכלנו במאפייה קיש פטריות מעולה, סנדוויץ' טוניסאי ולחם עם לבנה.

שעות פתיחת: ימים א' - ה': 09:00 - 19:00, יום ו': 08:00 - 16:00
הדס מעבירה במקום גם סדנאות וקורסי אפייה שונים.

מסעדת הלובי של מלון בראשית

מסעדה חלבית אשר נמצאת בתוך מלון בראשית ומציעה נוף מהמם למכתש רמון. שימו לב, לא תמיד מתאפשרת כניסה אל המסעדה והכל כתלות בעומס של המלון.

שעות פתיחה: כל יום בין 11:00-23:00. 08-6598000

מסעדות נוספות במצפה רמון

Lager and Ale - בר בירות עם מגוון גדול של בירות ואוכל רחוב (עראייס, שניצלונים וצ'יפס, טבעות בצל וכד). פתוח גם בשבת.

Backstage Cafe - בית קפה המעוצב בסגנון בית קולנוע וממוקם ברובע דרכי הבשמים. מגיש כריכים, ארוחות בוקר, סלטים טריים וקפה. פתוח גם בשבת. במקום נמצא גם סטודיו לעריכת סרטים.

הברך - בר מדליק שממוקם ברובע דרכי הבשמים. מגיש אלכוהול וארוחות קלות. פתוח גם בשבת.

החבית - בר מסעדה המגיש בשרים, המבורגרים, אוכל איטלקי וכד. סגור בשבת.

מצפה רמון לשה
מאפיית לשה
מצפה רמון מסעדות
מאפיית לשה

לסיכום, כפי שקראתם, יש הרבה דברים מדהימים לראות ולעשות במכתש ובמצפה רמון, בין אם אתם מטיילים לבד, כמשפחה, כזוג המחפש מפלט רומנטי, או אפילו כקבוצה של חובבי ספורט אתגרי! לא סתם, זהו אחד המקומות האהובים עלינו בארץ.

אהבתם את הפוסט? נשמח אם תשתפו אותו בפייסבוק או שתשלחו לחברים!
ביקרתם במצפה רמון וסביבתו? על מה עוד הייתם ממליצים?


מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

26 תגובות

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share3
Pin4
WhatsApp
Telegram