Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

מנזר מרסבא - המנזר המרהיב במדבר יהודה


יש מקומות שלא מאמינים שהם קיימים, עד שמגיעים לשם ורואים במו עיניכם. אחד מהם הוא מנזר מרסבא, אשר במדבר יהודה - המנזר העתיק בעולם שעדיין פעיל. סיפורו של המנזר ושל הנזירים החיים בו עד היום מרתק לא פחות.
הגעה:
מנזר מאר סאבא

מנזר מרסבא

בביקור שלי במנזר מרסבא, מצאתי את עצמי אומרת כמה וכמה פעמים - לא להאמין שזה ממש כאן. המנזר הזכיר לי מקומות ברמה עולמית, כמו המנזרים החצובים בסלע של פטרה.

אז מה הסיפור של מנזר מרסבא? מנזר מר סבא הוא מנזר יווני- אורתודוקסי, הבנוי על צוק במדרון שמעל ערוץ נחל קדרון, אשר במדבר יהודה. מרסבא הוא אחד המנזרים הקדושים לאורתודוקסים בעולם כולו והוא המנזר העתיק ביותר בעולם שעדיין פעיל. מרסבא הוקם על ידי סבאס הקדוש, לפני 1,500 שנים ומאז מתקיימת בו פעילות רצופה.

סבאס (439 -532), נולד בקפדוקיה (טורקיה) ובגיל 18 עלה לארץ ישראל. לאורך חייו הקים מנזרים רבים, אך החשוב ביותר הוא המנזר, שלימים יקרא על שמו- מנזר מרסבא. בשיאו של המנזר חיו בו אלפי נזירים, אשר חיו חיי בדידות בתאים קטנים, או בכוכי מערות. למרות מיקומו האסטרטגי על המצוק והביצורים, שנבנו סביב המבנה המרכזי, לא תמיד הצליחו הנזירים להינצל מפני השלטון העוין את הנוצרים, ומאות נזירים נשחטו על ידי הפרסים, המוסלמים והעות'מאניים. גולגולותיהם מוצגות עד היום באחת מכנסיות המנזר.

אורח חיים של נזיר במנזר

כיום מונה המנזר כ-12 נזירים והם מנותקים לגמרי מהציוויליזציה - ללא חשמל, ללא מים זורמים, ללא טלפונים ואפילו ללא כסף, למעט הנזירים שאמונים על הרכש. במרסבא יש אמצעי תקשורת אחרים – פעמונים, גונגים וכלי נגינה שונים. אורח, שמגיע למנזר, צריך למשוך בחבל, שגורם לפעמון לדנדן וכך להודיע על בואו. כדי לקרוא לנזירים לתפילה עובר נזיר ומקיש על לוח עץ ארוך בעזרת פטיש קטן ועל פעמוני הכנסייה מנגן נזיר בעת התפילות בימי ראשון ובחגים.

חייבת להודות שסדר יומם של הנזירים לא נשמע הכי מפתה, אבל אני לא שופטת. היום מתחיל בחצות (!), בתפילה שאורכת כ-5 שעות (!). בחורף הם מתפנקים בעוד שעתיים שינה וקמים בשעה 2:00 לפנות בוקר. לאחר מכן כל נזיר שותה קפה ואוכל פרוסת לחם, או עוגה ומתפנה לעבודות במנזר (ניקיון, מטבח, שער וכד'). בשעה 10:30 הנזירים אוכלים את ארוחתם היחידה. בימי ראשון ובחגים ממש מפנקים ומוגשת גם ארוחת ערב קלה. בשעת הצהריים מתכנסים שוב לתפילה, הפעם יותר קצרה, רק שעתיים ואז כל נזיר פורש להמשך תפילה, לימוד, קריאה בכתבי קודש, או למנוחה.

נחל קדרון
מנזר מרסבא

בלי נשים, בשר ותפוחים

לנשים אסור להיכנס למנזר, כדי שהנזירים לא יצטרכו לעמוד בפיתוי, אבל אל דאגה, לדעתי, החלק הכי יפה הוא בכלל התצפית על מנזר מרסבא. השמועה מספרת כי ב-1952 ניסתה תיירת אמריקאית להתחפש לגבר ולהיכנס למנזר, אבל ניסיון זה נכשל. עבור הנשים הצלייניות שמגיעות למנזר הוקם בסמוך מגדל מיוחד, בו הן יכולות להתאכסן. כמו כן, לא ניתן להכניס למנזר בשר, כי גם הוא מגביר את התאווה.

דבר מוזר נוסף שאי אפשר להכניס למנזר הם תפוחים. שמעתי כל מיני הסברים לכך: הסבר אחד הוא שלא ניתן להכניס תפוחים בעקבות החטא הקדום של אדם וחווה. הסברים נוספים מספרים שמרסבא כמעט ונחנק מתפוח, או שתפוח פתייני כמעט וגרם למרסבא לשבור צום ולכן הוחלט שלא יהיו עוד תפוחים מפתים במנזר.

יולו בלוג אינסטגרם

המנזר פתוח למבקרים (כאמור, גברים בלבד), בכל יום מלבד רביעי ושישי, בין השעות 9:00 ל-14:00. כרגע (תקופת קורונה), אין כלל כניסה למנזר.

בסמוך למנזר מתגוררת משפחה בדואית וניתן להתארח אצלם לארוחה בדואית, או לכנפה ובקלוואה, קפה ותה.

מנזר מרסבא

חג הנרות במנזר מרסבא

בתאריך 17.12 וכן גם במספר ימים שלאחר מכן, בכל שנה, הנזירים מציינים את מותו של מרסבא, מייסד המנזר, ומדליקים, בעזרת בדואים מהאזור, מאות נרות לזכרו.

הנרות יודלקו מול המנזר (כדי שהנזירים יוכלו ליהנות מאורם) על המצוקים של נחל קדרון. לכן, כדי לחזות בהם, יש לחצות את ערוץ נחל קדרון ולעבור לצד של המנזר. יש מדרגות מסודרות בשני צידי ערוץ הנחל וגשר קטן, שעובר מעל נחל קדרון. המראה המרהיב של הנרות המהבהבים על המצוק האפל והנוף הנשקף מכל כיוון מוסיפים לאווירה השוררת במקום ביום זה. אל תשכחו לקחת איתכם פנס, מאחר והחזרה אל הצד השני של המצוק ולרכב היא בחושך מוחלט.

המלצה שלי, הגיעו כשעה לפני השקיעה, כדי שתספיקו לראות את המנזר באור יום, בשעת שקיעה ובחשיכה, כאשר הנרות מאירים את המצוק.

אני ביקרתי בחג הנרות שהתקיים ב-17.12.2020 ואז הודלקו 450 נרות, כי זה מה שהתקציב איפשר. הנרות דלקו לאורך כל סופ"ש. בסופ"ש שלאחר מכן, גם כן הודלקו נרות, על ידי בדואים מקומיים, בתקציב שניתן על ידי מורי דרך.

טיפ של אלופים - בחג הנרות מגיעים מאות אנשים אל המנזר ואל התצפית עליוו לכן מומלץ להחנות את הרכב במרחק-מה מהתצפית משתי סיבות: כדי לא להפריע עם אורות הרכבים לאור הנרות וכדי שבזמן שתרצו לעזוב, לא תתקעו בפקקים של עשרות המכוניות, המנסות גם הן לצאת.

חג הנרות מנזר מרסבא
חג הנרות במנזר מרסבא

מנזר מרסבא
צילום רחפן: גל טוויג
[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

איך מגיעים למנזר מרסבא?

כתבו בוייז: "תצפית מר סבא". ההגעה לתצפית היא דרך בקעת הורקניה, מכיוון נבי מוסא. בצומת נבי מוסא פונים דרומה ולאחר כ-13 ק"מ פונים ימינה לדרך עפר, המסומנת בסימון כחול. לקראת סופה, הדרך הופכת ללא סלולה ומשלב מסוים רכבים פרטיים לא יצליחו להתקדם. בעלי ג'יפים יוכלו להגיע ממש עד לתצפית עצמה. המנזר נמצא בשטח C, שנמצא תחת שליטה ביטחונית ואזרחית של מדינת ישראל. באזור אין קליטה סלולארית.

אם אתם בעלי רכב פרטי, החנו בצד הדרך בנקודה בה לא תצליחו להתקדם יותר (תוכלו לזהותה לפי מחצבה שנמצאת ליד), מכאן יש כקילומטר הליכה (כ-20 דקות עד לתצפית על מנזר מרסבא). לאחר שהחניתם התחילו לעלות בשביל, פנו שמאלה והמשיכו עד לתצפית. המנזר נמצא בתוך הערוץ, ולכן לא תוכלו לראות אותו מרחוק. בשבת יש תנועה רבה של ג‘יפים, שמגיעים לתצפית, כך שלא תוכלו לפספס את הדרך. המסלול מהחנייה של הרכבים הפרטיים ועד לתצפית אינו מוצל ולכן חשוב להגיע מצוידים במים ובכובע, בהתאם לעונות השנה.

שימו לב - מאחר והדרך לתצפית עוברת בשטחי אש של צה"ל, במהלך השבוע, יש לתאם עם צה"ל, חטמ"ר הבקעה, את ההגעה לתצפית. צריך לתאם לפחות שבוע מראש בטלפון: 02-5305042. מחמישי אחר הצהריים ועד לשבת לא נדרש תיאום.

טיפ של אלופים - בימים בהם לא מגיעים הרבה מבקרים, מומלץ לארגן שמירה על הרכבים. ניתן לתאם עם חמודי (מבני הבדואים המקומיים) בטלפון 052-3647065.

אפשר להגיע למנזר מרסבא עצמו (בצד השני של הערוץ), הדרך המומלצת היא משביל כורכר. שימו לב, יש כביש סלול, שמגיע אל המנזר משטח A ועובר בכפר הפלסטיני עבידיה. שטח A הוא אזור מסוכן לכניסת ישראלים ולכן אסור לנסוע דרך הכביש הזה. חשוב לוודא שבוויז סימנתם הימנעות משטחי A,B.

ניתן להגיע אל התצפית גם במסלול רגלי למרסבא, עליו כתבה כרמל.

מנזרי מדבר יהודה

מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

2 תגובות

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share190
Pin4
WhatsApp
Telegram