Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

מסלול מעגלי בנחל תבור וקניון הבזלת


נחל תבור נחשב לאחד המסלולים היפים בגליל. לא מדובר במסלול קל ולמרות זאת, הוא פופולארי בין המטיילים, כשהתקופה היפה ביותר לטייל בנחל היא בסוף החורף ובאביב - נוף עוצר נשימה של מרבדים ירוקים ופריחה מרהיבה- מובטחים לכם.
הגעה:
שמורת טבע. נחל תבור. חניה, Unnamed Road, גזית, ישראל
עונה מומלצת:
חורף, סתיו, אביב
מסלול:
7 ק"מ (כ-4 שעות, מעגלי)
דרגת קושי:
בינוני

כמה נקודות חשובות לדעת לפני שמתחילים את מסלול נחל תבור:

  • רוב מסלול הטיול בנחל תבור חשוף לשמש ישירה ובקושי יש בו נקודות מוצלות ולכן מומלץ לא לצאת למסלול בקיץ. התקופה היפה והמומלצת ביותר לטייל בנחל תבור היא סוף החורף והאביב, שכן אז כל השמורה נצבעת במרבדים ירוקים מרחיבי לב, שלרגע יגרמו לכם לתהות האם אתם בישראל, או אולי בשוויץ. השמורה גם מתכסה בפריחה של כלניות אדומות, רקפות, שקדיות, סביונים, חרדל השדה והפריחה המרשימה ביותר- תורמוס ההרים הסגול (בסוף הפוסט תמצאו תיאור מדויק של מוקדי הפריחה העיקריים של התורמוס לאורך המסלול).
  • ישנן מספר נקודות לאורך המסלול בהן נדרש לחצות את הנחל – אפשר לדלג על אבנים, אך אני מציעה להגיע עם סנדלי שטח (לדוגמא סנדלי שורש), או נעליים שלא אכפת לכם להרטיב (או לחילופין, לשאת אותן בתיק ולהחליף בעת החצייה).
  • לא מומלץ להיכנס לנחל - יש חשש לזיהום עקב הזרמת מי ביוב וחשש לעכברת, ניתן לטבול רגליים, במעבר הנחל.
  • קחו בחשבון שמדובר במסלול פופלארי, במיוחד בתקופה של פריחת התורמוסים, ולכן מומלץ להגיע באמצע השבוע, או מוקדם ככל הניתן (ישנן מספר נקודות צרות לאורך המסלול, שעלולים להיתקע בהן ב"פקק" של אנשים).

ניתן לעשות את המסלול המעגלי המלא, שכולל גם ירידה לנחל עצמו (8 ק"מ מעגלי, כ-4 שעות, רמת קושי בינונית) או לבצע מסלול מעגלי בדרגת קושי קלה (3 ק"מ מעגלי, כ-1.5 שעה, רמת קושי קלה) שאינו כולל ירידה לנחל. אתאר את שתי האופציות בפוסט זה.

נחל תבור
מסלול נחל תבור וקניון הבזלת

הגעה למסלול נחל תבור

כתבו בוייז: "קיבוץ גזית". היכנסו לקיבוץ גזית והמשיכו ישר עם הכביש. בשלב מסוים, תבחינו בשילוט לשמורת נחל תבור, עקבו אחר השילוט עד ליציאה מהשער הצפוני של הקיבוץ. לאחר היציאה מהקיבוץ, המשיכו על דרך עפר, העבירה לכל רכב, עד לחנייה גדולה, בה החנו את רכבכם. מאחר ומדובר במסלול מעגלי, זוהי נקודת ההתחלה והסיום של המסלול. אגב, לא יכולתי שלא לקנא בתושבי קיבוץ גזית, שכל היופי הזה ממש במרחק הליכה מביתם.

תיאור מסלול נחל תבור וקניון הבזלת מעגלי

את המסלול ניתן לבצע בשני הכיוונים. השאלה אם אתם רוצים עלייה חדה וקצרה יותר, או עלייה מתונה וארוכה יותר. הנוף הנשקף מהירידה המתונה הוא יוצא דופן (דימיון לשוויץ כבר אמרתי?) ולכן זו סיבה נוספת לבחור באופציה הראשונה שאותה אתאר פה (כאשר יורדים את הירידה המתונה אתם עם הפנים אל הנוף):

מהחניה הגיעו לתחנת מידע (שלעיתים מאויישת, בשבתות ובחגים), שם תמצאו מפה גדולה וברורה של המסלול. לנוחיותכם- צירפתי אותה כאן.

נחל תבור מפה
מפת המסלול

המסלול מתחיל בירידה מתונה, בסימון השבילים האדום (לכיוון דרום מזרח), לאורך 2 ק“מ, עד לנחל תבור. כבר מההתחלה תזכו בנוף יפיפה של הגבעות המוריקות הנפרשות מולכם, בניהן מתפתל נחל תבור (הנוף ילווה אתכם עד הירידה למטה, אל הנחל). לאחר הליכה קצרה בירידה, תבחינו בצד ימין במצפור אלעד, לזכרו של אלעד ליטווק, בן קיבוץ גזית, שנהרג בפעילות מבצעית בשנת 2001. במקום סככת צל ושולחנות פיקניק. מאחר ורק התחלנו במסלול, לא הרגשנו צורך לעצור במצפור.

במרחק תוכלו להבחין בטורבינות הרוח שעל הר יבניאל ולרגליכם שדות נהדרים של ירוק מנוקד בצבעי הפריחות (כשאנחנו ביקרנו, גם, פרחו הכלניות באדום בוהק).

בתום הירידה, תגיעו אל אפיק נחל תבור ואל פיצול השבילים. במקום גם מספר שולחנות פיקניק. פנו שמאלה (צפונה) על גבי סימון השבילים הכחול. כאן מתחילה הליכה של כ-2.5 קילומטרים, לצד גדות נחל תבור, כאשר מידי פעם חוצים אותו (זוכרים שהמלצתי להגיע עם סנדלים\נעליים מתאימות למים?). אם אתם מטיילים בפברואר\ מרץ, כאן תבחינו לראשונה בתורמוסים, אשר בהמשך יהפכו למרבדים גדולים וסגולים.

נחל תבור
כלנית

פריחת התורמוסים
[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

קניון הבזלת

לאחר הליכה של כחצי קילומטר במעלה הנחל, תגיעו אל קניון הבזלת המרשים. הליכה בין קירות בזלת זקופים, בריכות ומפלונים. רוב סלעי הבזלת הם ברמת הגולן, אשר סמוכה לשבר הסורי-אפריקאי, שבתהליך היווצרותו, לבה זרמה על פני השטח (בזלת היא לבה שהתקררה). אז אתם בטח תוהים- כיצד הבזלת הגיעה לגליל התחתון? ובכן, מדובר בסלעי בזלת מתקופות שונות לגמרי, כשהבזלת בנחל התבור נקראת בזלת הכיסוי והיא נוצרה בתקופה קדומה יותר.

נקודה טובה לעצירה היא הבריכההמרכזיתשלנחלתבור. בנקודה זו הנחל צונח במפל בגובה של 2.5 מטרים ומתנקז לבריכה גדולה. כדי לעבור אל נקודות הישיבה, לצד הבריכה ואל המשך המסלול, יש טיפוס קצר בדרגיות. כאמור, אפשר לשכשך את הרגליים במים, אך הכניסה לא מומלצת עקב זיהום הנחל.

מהבריכה עקבו אחרי השביל הכחול, עד לחציה האחרונה של הנחל, פה אתם נפרדים מהנחל ומתחילים עליה לא קלה של כ-20 דקות (פינוק לקראת סוף המסלול) עד למצפור אורן ליפשיץ, שנקרא גם "תצפית לשון המלך". לאורך העליה נשקף נוף נפלא של הקניון מצד אחד ושל הר תבור והשדות החרושים מהצד השני. בערך באמצע העליה תגיעו לנקודת פריחה נוספת ונהדרת (לדעתי הכי יפה במסלול) של תורמוסים. מכירים את המשפט- כשמתאמצים להגיע ליעד, כך נהנים ממנו יותר? כשישבתי בתצפית המדהימה אל הקניון וסביבי מרבדי התורמוסים הסגולים, בהחלט הרגשתי ככה.

רוצים לטייל בעקבות התורמוסים? מחפשים עוד פריחות בארץ? היכנסו לפוסט טיולי הפריחות המתעדכן בבלוג

מסלול בגליל
נחל תבור
אל תשכחו להביא נעליים מתאימות למים

מסלול נחל תבור מעגלי
הבריכה הגדולה בנחל תבור

תצפית לשון המלך ע"ש אורן ליפשיץ

המשיכו בטיפוס עד לתצפית לשון המלך, ע"ש אורן ליפשיץ. התצפית הוקמה לזכרו של בן קיבוץ גזית, לוחם הצנחנים, שנהרג במלחמת לבנון השנייה. במצפור מספר ספסלי אבן ורחבת אבן, הצופה אל קניון הבזלת ופרסת נחל תבור, המכונה גם "לשון המלך". הלשון עצמה היא בעצם עיקול בנחל, הנראה מלמעלה כמו לשון. עוד במקום סלע זיכרון, עליו חקוק המשפט המרגש: "בשביל הנוף הזה אנחנו כאן".

מהתצפית נמשיך עם סימון השבילים הכחול לדרך מקסימה, באורך של כקילומטר, ממנה נשקף נוף של הר תבור, הבולט בכיפתו המעוגלת, מאגר מים והשדות הירוקים שסביב.

בהגיעכם למפגש עם סימון השבילים השחור, פנו שמאלה ועד מהרה (כ-100 מטרים) תגיעו למפגש עם סימון השבילים האדום, המשיכו ישר (שמאלה) עם השביל האדום, עד להגעה בחזרה לחנייה (כ-600 מטרים). החלק הזה של הליכה הוא לצד הפרדסים של הקיבוץ ומאגר מי קולחין.

הר תבור

מסלול מעגלי קצר בנחל תבור

ישנה אופציה לקצר את המסלול ולדלג על הקטע של אפיק נחל תבור. אורכו של המסלול המעגלי הקל הוא 3 ק"מ (כשעה וחצי הליכה נוחה) ורובו מישורי. מהחניה החלו ללכת אחרי סימון השבילים האדום, אך במקום להמשיך למטה אל הנחל, בנקודה מסויימת תהיה פנייה שמאלה לסימון שבילים ירוק (מסומן על ידי סלע גדול למצפור ע"ש אורן ליפשיץ). המשיכו עם השביל הירוק עד למצפור ומשם חזרו בסימון השבילים הכחול, השחור והאדום, בחזרה לחניה (התיאור מהמצפור, זהה לתיאור של המסלול הארוך שתיארתי למעלה).

פריחת התורמוסים בנחל תבור

את מסלול נחל תבור צעדתי כבר מספר פעמים, אבל השנה חיכיתי להגיע אל המסלול בזמן מסוים. בחודשים פברואר-מרץ המסלול ירוק ומלא בפריחה, אך הפריחה המשמעותית והמרשימה ביותר בנחל תבור היא של התורמוסים. מרבדים סגולים של פריחת התורמוסים מכסים את מורדות הקניון וגורמים לו להיראות כמו גלויה. יש שני לוקיישנים עיקריים לפריחת התורמוסים בנחל תבור:

  • מתחת ל"תצפית לשון המלך" ע"ש אורן ליפשיץ.
  • בסמוך לאפיק הנחל, בשיא הפיתול של לשון המלך.

מה בסביבה? מסלול שביל הפסגה בהר תבור, פריחת הכלניות במנחת מגידו, עין יבניאל, עין חרצית.

פריחת התורמוסים בנחל תבור
מתחת ל"תצפית לשון המלך" ע"ש אורן ליפשיץ
פריחת התורמוסים בנחל תבור
בסמוך לאפיק הנחל, בשיא הפיתול של לשון המלך


מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

7 תגובות

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share133
Pin16
WhatsApp
Telegram