Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

מסלול טיול בגלבוע – מצפור הר ברקן והעמק הנעלם


מסלול טיול נהדר בגלבוע שכולל את מצפור הר ברקן, ממנו יש תצפית נהדרת על האזור, מסלול העמק הנעלם – מסלול היורד ממצוקי הגלבוע אל עמק חרוד, מסלול למיטבי לכת עם נוף עוצר נשימה לכל אורכו.
הגעה:
חניון האירוסים, ישראל
עונה מומלצת:
חורף, סתיו, אביב
מסלול:
4 ק"מ (כ-3 שעות, קווי)
דרגת קושי:
מיטיבי לכת

מצפור הר ברקן

את הטיול נתחיל במצפור הר ברקן. במקום חניה מסודרת, בה תוכלו להחנות את הרכב ויש גם מספר שולחנות, למי שרוצה להתחיל את היום בפיקניק.

הר ברקן הוא אחד ההרים הגבוהים בגלבוע והינו הר חשוף כמעט לגמרי ולכן מצפור זה מציע נקודות תצפית מרהיבות על האזור. מצפון תוכלו לחזות בעמק בית שאן, או בשמו החדש, עמק המעיינות ובעמק חרוד. אבל אני ממליצה דווקא להתחיל את הטיול בטיפוס במעלה הגבעה דרומה, בעקבות הסימון האדום, שם תזכו גם לנוף של השומרון ועמק יזרעאל.

מצפור הר ברקן
מצפור הר ברקן

הר ברקן ושביל האירוסים

אם אתם מבקרים באזור בחודשים מרץ – אפריל תוכלו ליהנות מהפריחה של אירוס הגלבוע. בכדי להגיע לאיזור בו האירוסים פורחים, השלימו את המסלול המעגלי הקצר (800 מטרים), בעקבות הסימון האדום. מסלול זה מונגש למאותגרי תנועה. אין פריחת אירוסים במסלול ה׳עמק הנעלם׳.

אירוס הגלבוע הוא צמח אנדמי לאזור (כלומר, הוא צומח רק באזור הזה), גוון פריחתו נע בין סגול כהה ללילך. בעבר האזור שפע באירוסים, אבל לאחר שנקטפו, כמעט והוכחדו בשנות ה-60. בעקבות האבקה יזומה, הצליחו להציל את אירוס הגלבוע וכיום הוא ממשיך לפרוח באזור, אך לא באותה המידה שבעבר.

השנה הגענו ממש לפני פריחת אירוס הגלבוע, לכן לצערי פיספסנו את הפריחה, אבל כן הצלחנו לשלב את הטיול בגלבוע עם פריחת התורמוסים המדהימה שליד נעורה (כחצי שעה נסיעה). עברו לפוסט שלי על מסלולי פריחות בישראל כדי לגלות איך להגיע לשם.

תצפית הר ברקן בגלבוע
[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

מסלול טיול העמק הנעלם בגלבוע

עונה מומלצת: פברואר- אפריל, בה כל האזור ירוק ופורח. שימו לב כי בקיץ האזור מאוד חם והמסלול כמעט ולא מוצל, וכי בימי החורף המסלול עלול להפוך לבוצי ולמחליק ולכן לא מומלץ לצעוד אותו לאחר גשמים.

אורך המסלול: 4 ק"מ, כ- 3 שעות. מסלול קווי, הכולל ירידה של 450 מטרים. נקודת התחלה: מצפור הר ברקן (בוייז: חניון הר ברקן) ואת הרכב השני יש להשאיר בנקודת הסיום - חניון תל יוסף הישנה (בוויז: חניון תל יוסף הישנה).

רמת קושי: מיטבי לכת. המסלול כולל ירידות תלולות ויתדות.

לחצו כאן כדי להגיע למפת המסלול

העמק הנעלם בגלבוע מפה
מסלול טיול העמק הנעלם

במידה ובחרתם לא להתחיל במסלול המעגלי הקצר, מהחניה חצו את הכביש, בזהירות, לכיוון צפון, והמשיכו לעקוב אחר הסימון האדום. כאן מתחיל מסלול ה׳עמק הנעלם׳, אשר מסומן כולו בסימון שבילים אדום וכולו בירידה, אשר סופה בעמק בית שאן. הנוף הנשקף מהמסלול הוא נוף פתוח ויפיפה של עמק בית שאן על כל השדות ובריכות הדגים הצבעוניות שבו. (במסלול פגשנו אנשים שבחרו ללכת אותו בכיוון ההפוך- כלומר לטפס את כל הדרך, לטעמי זה כיוון פחות מוצלח, כי כך פחות נהנים מהנוף).

מסלול העמק הנעלם בגלבוע
תחילת מסלול העמק הנעלם
מסלול העמק הנעלם בגלבוע
הנוף הנשקף מהמסלול לאורך כל הדרך

המסלול מתחיל בחורשת אורנים נטועים גדולה, שהיא אחת מנקודות הצל היחידות במסלול. בסוף החורף ובאביב פריחה יפה מקשטת את המסלול. משם נמשיך להתקדם מטה ונגיע לעין הסמל – מעיין (יבש) לזכרו של סמל משה רוזנפלד. סמל במשטרה, אשר נרצח בשנת 1935 על ידי כנופיית שודדים, שהסתתרו במערה שליד המעיין.

פרות בגלבוע
חברות שפגשנו בדרך
מסלול טיול בגלבוע
חורשת האורנים בתחילת המסלול

משם נמשיך בירידה ונגיע למצפה לזכר רמי בן צבי – מצפה יפיפה, המשקיף אל עמק המעיינות (מימין), אל עמק חרוד (למטה) ואל עמק יזרעאל (משמאל). זוהי נקודה מעולה לעצירת מנוחה, לפני שהירידה התלולה מתחילה.

מצפה לזכר רמי בן צבי בגלבוע
המצפה לזכרו של רמי בן צבי

לאחר שנחנו ותיצפתנו, נמשיך עם המסלול האדום אל ירידה שהופכת תלולה, אבל אל דאגה, במקום הותקנו יתדות לעזר.

לאחר הירידה נמשיך עם שביל עפר, אשר מקיף את השדה ומגיע לחניון של תל יוסף הישנה, שם נסיים את המסלול. בתל יוסף הישנה הקימה פלוגת גדוד העבודה ישוב זמני, שלאחר מכן הועתק לישוב שאנו מכירים היום- תל יוסף.

מחפשים איפה לאכול אחרי הטיול? עברו לפוסט שלי על מסעדות מומלצות בעמק המעיינות

נקודת תצפית בגלבוע
הנוף מרגש כל פעם שמרימים את הראש
מסלול העמק הנעלם בגלבוע
ירידה תלולה- מסלול למיטיבי לכת


מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

תגובה אחת

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share
Pin7
WhatsApp
Telegram