Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

שביל הארז – מסלול טבע בירושלים


שביל הארז הוא מסלול טיול קל ומעגלי ביער ירושלים הקסום, המתחיל ממש ברחובותיה של העיר. המסלול עובר בתוך היער כשלעיתים נגלים נופיה של העיר ירושלים. מתאים גם למשפחות וכלבים.
הגעה:
גן אוסטרליה, ירושלים, ישראל
עונה מומלצת:
כל השנה
מסלול:
4 ק"מ (כ-שעתיים, מעגלי)
דרגת קושי:
קל

חברותיי ואני חיפשנו מסלול טיול ליום שישי, שיהיה יפה, אבל יחסית קרוב למרכז. החלטתי לבחור עבורנו במסלול טיול שביל הארז בירושלים, אשר עונה על כל הדרישות- כשעה נסיעה מתל אביב, מסלול מעגלי וקל אך לא קצר מידי, עם נוף משגע. ואכן, בסוף הטיול נרשמה התלהבות מצד כל החבורה.

מסלול שביל הארז עובר בתור יער ירושלים, המהווה את הריאה הירוקה של העיר. יער ירושלים ניטע בשנים הראשונות להקמת מדינת ישראל – 4,700 דונם של עצים סביב הבירה: אלות, תאנים, גפנים, שקד, עצי מחט, כליל החורש ועוד. עם השנים, לצערנו, ההתפתחות של העיר על חשבון הטבע גדלה, וכיום נותרו ממנו רק 1,250 דונם. בשנים האחרונות מתנהל מאבק ציבורי להצלת היער. קק"ל פרצה ביער דרכים שונות, באורך כולל של 51 ק"מ ואף הכשירה חניוני נופש ומשחק. אחת מהדרכים היא מסלול שביל הארז, שנמצא ממש בסמוך לשכונות בית הכרם, עין כרם וקריית היובל, כך שתושביהן יכולים לצעוד אליו ברגל.

יער ירושלים

הגעה למסלול

כתבו בוויז: "רחוב פרחי חן, ירושלים". סעו עד לקצה הרחוב והחנו שם. מהרחוב פנו שמאלה ורדו בדרך סלולה לכיוון היער וגן אוסטרליה. בגן אוסטרליה תמצאו שולחנות פיקניק, מתקני שעשועים לילדים וקיר הנצחה לתורמים מאוסטרליה. על הכביש תבחינו בשילוט שמאלה לשביל הארז (לנוחיותכם הוספתי תמונה). טפסו במדרגות שמשמאלכם ותגיעו לפינה לזכרו של דור כהן, יליד שכונת יפה נוף, שנהרג בשנת 2015, לאחר שנפל מצוק בגיאורגיה. משפחתו וחבריו של דור שיקמו את שביל הארז לזכרו של דור, שאהב את הטבע ואת ירושלים וכעת השביל גם נקרא "דור בארז". זוהי נקודת ההתחלה של השביל.

שביל הארז בירושלים
שביל הארז בירושלים
טפסו שמאלה בעקבות השילוט

מסלול טיול שביל הארז

שביל הארז בירושלים מפה

למפת המסלול

שביל הארז מסומן לכל אורכו בסימון שבילים כחול והוא יחסית צר (כדי לא לפגוע ביופי החורש), אך נוח להליכה. לאחר כ-5 דקות הליכה תראו מימינכם את חניון גמלאי קק“ל, השוכן בין הטרסות החקלאיות. ניתן גם להגיע אל חניון זה מהכביש הראשי שחוצה את יער ירושלים. בהמשך השביל תגיעו לספסל ממנו נשקף נוף נפלא של הרי ירושלים ושכונותיה: הר נוף, מושב בית זית ומאגר בית זית, כביש 1 ירושלים-תל אביב, מבשרת, מעלה החמישה והקסטל. מעליכם נמצא המבנה הגדול של יד ושם.

המשיכו לעקוב אחר סימון השבילים הכחול עד שתגיעו, כעבור 100 מטרים, לשילוט שמאלה לארז בן גוריון. עזבו את השביל הכחול וטפסו למעלה עד שתגיעו לרחבה קטנה ובמרכזה עץ ארז. דוד בן גוריון נטע את עץ הארז הזה בפברואר 1958, בתקופה שבה ניטעו עצים רבים ביער ירושלים. לצערי מישהו השחית את הרחבה בגרפיטי כחול.

שביל הארז בירושלים
עקבו אחרי הסימון הכחול כל המסלול
ארז בן גוריון
ארז בן גוריון

מכאן אפשר להמשיך בעליה עוד 200 מטרים למצפה כרם (ח'ירבת חמאמה). בח'ירבת חמאמה שרידים של תעלות קשר טורקיות מזמן מלחמת העולם הראשונה. בזמן מלחמת העצמאות ישב כוח ערבי במקום והקים קו הגנה. את המקום הצליחה לכבוש בקרב עקוב דם, פלוגת יהונתן, פלוגה של "ההגנה", שכל לוחמיה היו מתחת לגיל 18. כדי לחזור למסלול, רדו בחזרה בדרך בה טיפסתם, אל השביל הכחול.

נשוב אל השביל ונחצה בהמשך את הכביש הראשי שחוצה את היער, נצעד מעט במעלה הכביש עד שנגיע לחניון אונטריו. זהו החניון המרכזי של היער ויש בו שולחנות פיקניק, מתקני שעשועים וכושר, שירותים וברזיות. למטיילים עם ילדים זוהי נקודת עצירה טובה, בה הילדים יוכלו ליהנות מהמתקנים ואתם תוכלו לנוח על ספסלי הפיקניק.

מכאן נמשיך על דרך העפר ונפנה ימינה במעלה היער לפי סימון השבילים הכחול. נעבור דרך טרסות וגתות עתיקות, ששימשו לייצור יין. עוד כחצי שעה הליכה בתוך היער הקסום והגעתם בחזרה לגן אוסטרליה, הנקודה ממנה המסלול התחיל.

שימו לב, אם אתם עושים את מסלול שביל הארז לאחר גשמים, הוא עשוי להיות בוצי וחלקלק, הגיעו עם הנעליים המתאימות.

מחפשים איפה לאכול בירושלים? עברו לפוסט שלי על קולינריה בירושלים.

שביל הארז בירושלים
[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

יער ירושלים
חניון אונטריו
הליכה על הכביש בדרך לחניון אונטריו


מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

4 תגובות

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share
Pin6
WhatsApp
Telegram