Title Left Line
Yolo Blog
Title Right Line
you only live once
live life well !
חם היום ביולו בלוג!
post featured image

רמת הגולן - שמורת הטבע גמלא


בשמורת גמלא יש שילוב של שרידים מרשימים מימי בית שני וסיפור טרגי על תושבי העיר גמלא, ביחד עם טבע יפייפה, תצפית על נשרים, סלעים מוזרים והמפל הכי גבוה בארץ! אם אתם מתכננים טיול לרמת הגולן, זה בהחלט מקום שלא כדאי לפספס.
הגעה:
שמורת טבע גמלא
עונה מומלצת:
כל השנה
מסלול:
2 ק"מ (כ-שעתיים, קווי) / 0.6 ק"מ (כ-0.5 שעות, מעגלי) / 1.5 ק"מ (כ-1.5 שעות, קווי) / 4 ק"מ (כ-3.5 שעות, קווי)
דרגת קושי:
קל / בינוני / מיטיבי לכת

העיר העתיקה גמלא

גמלא הייתה עיר עתיקה ברמת הגולן, אשר נבנתה על ראש גבעה תלולה. משלושת צידיה מצוקים תלולים ואת הצד הרביעי, החשוף, הקיפה חומה גבוהה. בשל מבנה זה הייתה העיר מוגנת מאוד, אבל, כנראה שלא מוגנת מספיק, כי לאחר מספר ניסיונות, העיר הוחרבה בסוף ימי הבית השני, על ידי הרומאים. לצערנו, סופה של העיר היה טרגי – 4,000 מתושבי העיר נטבחו ו-5,000 קפצו אל מותם. לכן, גמלא מכונה גם "מצדה של הצפון" או "מצדה של הגולן". עם הזמן שחלף, גמלא נשכחה והתגלתה רק בשנת 1968, לאחר כיבוש הגולן וכחלק מפרויקט למציאת אתרים בעלי פוטנציאל למשיכת תיירים ואתרים ארכיאולוגים.

שמורת הטבע גמלא

מרכזה של שמורת הטבע גמלא הן עתיקות העיר גמלא, אשר שוכנות על גבעה תלולה. משמאלה נחל דליות ומימינה נחל גמלא. בשמורה נמצא גם מפל גמלא, שהינו המפל הגבוה בארץ (51 מטרים). מצוקי גמלא הינם מקום מחייתם של הנשרים בצפון הארץ ושל עופות דורסים נוספים. לקראת סוף החורף ובאביב השמורה מתכסה בפריחה מרהיבה של פרחים שונים, כמו תורמוס ההרים, סביונים, כלניות, נרקיסים, רקפות ועוד. בקיצור, הבטחתי טבע יפייפה, לא?

*שימו לב, בשל משבר הקורונה, נדרש להזמין מקום מראש באתר של שמורת הטבע והגנים.

העיר העתיקה של גמלא בשמורת גמלא
שמורת גמלא מסלול טיול ברמת הגולן

נהנים מהתוכן? עקבו אחרי באינסטגרם להמלצות ייחודיות שלא מופיעות בבלוג

מסלולי טיול בשמורת גמלא

שמורת גמלא מציעה ארבעה מסלולי טיול בדרגות קושי שונות:

השביל הקדום אל גמלא

כשני קילומטרים, כשעתיים הלוך ושוב, מסלול למיטיבי לכת

זהו המסלול שאנחנו בחרנו לעשות בביקור האחרון שלנו בשמורה. השביל מתחיל במגרש החניה הראשי של השמורה לכיוון מערב וכעבור כ-200 מטרים מגיעים לנקודת תצפית מרשימה על גבעת גמלא. בחיי שהרגשתי שזו נקודת תצפית שלא נופלת ביופייה מנקודות תצפית מרשימות בחוץ לארץ! מולנו התנוססה הגבעה, עליה נבנתה העיר העתיקה גמלא, גבעה שצורתה מזכירה דבשת של גמל (ומכאן גם נגזר שמה של העיר), מסביבה טבע יפייפה ובאופק הכנרת הכחולה.

תצפית על גבעת גמלא
נקודת התצפית על גבעת גמלא
תצפית על גבעת גמלא
לשם השוואה, ככה זה נראה בסוף החורף

מנקודת התצפית יורד בתלילות השביל הקדום לכיוון העיר העתיקה (מוגדר שביל למטיבי לכת). לאורך השביל תוכלו לראות לוחות עליהם כתובים ציטוטים, המתארים את המלחמה על גמלא, מספרו של יוסף בן מתתיהו.

יוסף בן מתתיהו, היה היסטוריון שחי בתקופת המרד הגדול, נפל בשבי הרומאים, אך לאחר שהתיידד איתם, שוחרר, נשאר לגור בקרבם ואף קיבל אזרחות רומית (ואת שמו החדש- טיטוס פלאוויוס יוספוס). כתביו הם המקור העיקרי לידע על המרד ברומאים ועל תקופת הבית השני.

כאשר תתקרבו לכניסה לעיר העתיקה, תוכלו להבחין בדגמים של מכונות מלחמה, בהם השתמש הצבא הרומי בזמן המצור על העיר: בליסטרה (מכונה לירי אבנים) וקטפולטה (מכונה לירי חצים).

החפירות הארכיאולוגיות של העיר העתיקה מרשימים ביותר. נכנסנו דרך הפרצה המקורית שבחומה המקיפה את העיר. משם עברנו במספר בתים של העיר, בבית הכנסת (מדובר בשרידים של בית כנסת הקדום ביותר בעולם!), מקווה, בית בד, אזור תעשיה ורובע מגורים מפואר. היה מעניין לראות כיצד פעם גרו וחיו, ומשיחה עם אחד מעובדי המקום, הבנתי שהחפירות לא הסתיימו ושישנם עוד המון עתיקות, שמתחבאות מתחת לאדמה.

העיר העתיקה בגמלא
העיר העתיקה בגמלא

לאחר הסיור בעיר, טיפסנו כלפי מעלה לראש צוק גמלא, נקודת תצפית נוספת שלא כדאי לפספס (מסומנת במפה שתקבלו בכניסה כנקודה 330). זוהי נקודת תצפית נפלאה, ממנה נשקפת הרמה והכנרת. משם חזרנו באותה הדרך בה הגענו אל מגרש החניה. 

תצפית על הכנרת מגמלא
נקודת התצפית בראש צוק גמלא

מחפשים צימר מומלץ ברמת הגולן? כדאי לכם לבדוק את הצימר של יקב אסף.

שביל הנשרים

כ-600 מטרים, מעגלי ומונגש

גם את מסלול זה בחרנו ללכת באותו הביקור, כי הוא די קצר, ומשלב היסטוריה, נופים ובעלי חיים. תחילתו של שביל זה זהה למסלול השביל הקדום- ממגרש החניה מערבה, אל התצפית אל גבעת גמלא. מכאן ממשיכים אל מצפור הנשרים, הצופה אל מצוקי קניון גמלא. אם תגיעו בשעות הנכונות, תוכלו לצפות בנשרים הדוהים. שיא הפעילות של הנשרים היא בזמן עונת הקינון שלהם, בחודשים דצמבר-יולי.

כאשר אנחנו ביקרנו (נובמבר 2019), במקום היה כלוב אקלום לנשרים, בו התארחו 8 נשרים, אשר הובאו במיוחד מספרד, כדי להגדיל את אוכלסיית הנשרים בישראל. הכלוב מוקם על שפת המצוק, כדי לאפשר לנשרים להתאקלם לאזור. התבוננו בנשרים מעמדת תצפית רחוקה. שימו לב, אסור להתקרב לכלוב מעבר לעמדת התצפית, כדי לא לגרום לנשרים מצוקה.

[mailpoet_form id="1"]

בואו להתעדכן ראשונים על היעדים החמים הבאים, בארץ ובחו"ל!

הנשרים בשמורת גמלא

בעבר הנשר היה עוף נפוץ באזור מדינת ישראל ובמאה ה-19 אף היו מושבות של מאות נשרים באזור. אך כיום מצבם של הנשרים בארץ הוא עגום: הם ניצודו, התחשמלו מקווי מתח גבוה ומזונם הורעל. הנשרים ניזונים מפגרים, בעיקר של פרות, כבשים, צבאים ופרסתנים אחרים. שימוש בחומרי הדברה בחקלאות בישראל, כמעט והביאה להכחדתו של הנשר! כמו כן, נשרים רבים נחנקו ומתו מאכילה של פסולת עירונית, פסולת שמטיילים השאירו בשטח ותחמושת צבאית.

בעיה נוספת בפניה עומד הנשר באזור מזרח התיכון, היא הכחדה של מיני נשרים אחרים. כיום נותרו באזור שני מיני נשרים: הנשר המקראי והרחם המדברי. בעבר חיו בארץ עוד שלושה מינים: עוזניית הנגב, עזנייה שחורה ופרס.

אז איך ההכחדה של שלושת המינים האחרים משפיעה על הנותרים? כאשר יש פגר, הראשונים שמגיעים אליו הם עזניית הנגב והעוזנייה השחורה, שהן היחידות שמסוגלות לחתוך את עור הפגר בעזרת המקור שלהן. לאחר מכן מגיע הנשר המקראי לאכול את רב הבשר והאיברים הפנימים. אחריו הרחם המדברי, שמנקה את שאריות הבשר שנדבקו לעצמות. לבסוף היה מגיע הפרס, אשר היה לוקח את עצמות הפגר, משליך אותן מגבוה על סלעים, פורס את העצמות (ומכאן גם שמו) ואוכל את מח העצם. את שברי העצמות היו אוכלים שאר הנשרים ובכך זוכים לסידן, אשר הכרחי לגופם. עם הכחדת שלושת המינים, אין מי שיפתח את העור הפגר ואין מי שיפרוס את העצמות. בעקבות מצב זה רשות הטבע והגנים הקימה תחנות האכלה, בהן מוגש כבר הפגר פתוח ועליו עצמות טחונות, אשר יכולות לספק את הסידן החסר.

הנשרים בשמורת גמלא
הנשרים בשמורת גמלא

שביל הדולמנים למפל גמלא

1.5 קילומטרים, כשעה וחצי הלוך ושוב, מסלול מישורי ונוח

תחילתו של השביל ממגרש החניה צפונה. חוצים את שדה הדולמנים ולאחר כקילומטר השביל חוצה את נחל גמלא וממשיך למרפסת תצפית על מפל גמלא, שהוא המפל הכי גבוה בישראל (51 מטרים!).

מה זה בכלל דולמנים אתם שואלים? גם אני שאלתי את עצמי. מסתבר שדולמן הוא מבנה מאבנים גדולות, מלפני כ-4000 שנים (בשפה ברטונית עתיקה דול= שולחן, מן= אבן). באזור של גמלא נמצאו כ-700 דולמנים וככל הנראה הנ"ל שימשו כמבני קבורה לשבטים נוודים, ששהו באזור הגולן.

שביל מפלי הדליות

3.5 קילומטרים, כארבע שעות הלוך ושוב, מסלול מישורי ברובו

שביל זה מומלץ בעיקר בחורף ובאביב. תחילתו של השביל בחניון דליות (בסמוך לצומת דליות). השביל חוצה את נחל דליות ולאחר מכן את נחל בזלת. לקראת סוף המסלול השביל מגיע לאתר ההנצחה לחללי הגולן, שהוקם בנקודת תצפית יפה על גמלא העתיקה. השביל מסתיים במגרש החניה הראשי. אם אתם עם שני רכבים תוכלו להשאיר פה רכב נוסף ולעשות מסלול קווי בלבד. באביב תוכלו להנות מפריחה מרהיבה לאורך המסלול.

מפל גמלא
מפל גמלא

פרטים נוספים על שמורת הטבע גמלא

עלות כניסה לשמורה: 28 ₪ למבוגר, 14 ₪ לילד. בחינם למחזיקי כרטיס מטמון של רשות הטבע והגנים.

שעות פתיחת השמורה: א'-ה' ושבת: 08:00 עד 17:00 (ובשעון חורף עד 16:00), ימי שישי וערבי חג: 08:00-16:00 (ובשעון חורף עד 15:00). שימו לב שהכניסה לשמורה מתאפשת עד שעה לפני שעות הסגירה הרשומות.

איך מגיעים? בוויז רשמו "שמורת טבע גמלא".

לפרטים נוספים, תוכלו להתעדכן באתר של רשות הטבע והגנים.

בשמורת הטבע גמלא ביקרנו כחלק מאחד הנופשים שלנו ברמת הגולן. מוזמנים להיכנס לעמוד של טיולים בצפון בבלוג הטיולים שלי ולקבל רעיונות איפה עוד אפשר לטייל.


מוזמנים לעקוב אחרי באינסטגרםבפייסבוק ולהירשם לניוזלטר שלי, כדי לקבל השראה לעוד טיולים בארץ ובעולם.


בנוסף, כדאי לכם להצטרף לעוד אלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלי “מה שחשוב – טיולים, אטרקציות ומקומות לינה בארץ‎“ ולשתף את הטיולים שלכם!

או, יופי! חיכינו רק לך! נו אז מה יש לך להגיד...?

Follow me on Instagram
כל הזכויות שמורות ל YOLO Blog – יולו בלוג טיולים – מלונות, מסעדות, אטרקציות ומסלולי טיול בארץ ובעולם
Icons made by iconixar from www.flaticon.com
Flat Design Vectors by Vecteezy
Icons made by Freepik from www.flaticon.com
Design vector created by macrovector - www.freepik.com
Circle vector created by macrovector - www.freepik.com
Hands vector created by macrovector - www.freepik.com
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram
Share
Pin
WhatsApp
Telegram